Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

W wyszukiwarce panują pewne trendy. Są frazy, które w danych okresach roku cieszą się większym zainteresowaniem, a w innych mniejszym. Niektóre słowa kluczowe są wyszukiwane akurat teraz. Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, czyli Google, udostępnia darmowe narzędzie, które umożliwia analizowanie tych kwestii. Sprawdź, czym jest Google Trends, jak działa i jak możesz wykorzystać to narzędzie.

Zdarza się, że właściciel strony WWW, przeglądając statystyki odwiedzin swojej witryny, nagle widzi wysokie spadki. Analizuje różne przyczyny i nie wie, z czego wynikają. Często chodzi tutaj po prostu o sezonowość. Są okresy, w których dane rozwiązania cieszą się dużym zainteresowaniem, a i takie, kiedy jest ono mniejsze. Poniżej znajduje się wykres, który dotyczy popularności frazy „meble ogrodowe” w ostatnim roku. W okolicy września nastąpił diametralny spadek jej wyszukiwania, który utrzymywał się przez całą jesień, zimę, by wraz z wiosną uległo to zmianie na korzyść. Są takie frazy, w przypadku których w pewnych miesiącach wpisywanie ich w wyszukiwarkę maleje, ale są i takie, że ta tendencja nie występuje. 

Źródło: https://trends.google.pl/trends/explore?geo=PL&q=meble%20ogrodowe&hl=pl

Dane z Google Trends możesz wykorzystać w różnych kampaniach – Google Ads, SEO, content marketingu i nie tylko. Na tej podstawie warto dostosowywać budżet marketingowy do działań w danym okresie. 

Zerknij na trends.google.pl. Na górze strony znajduje się wyszukiwarka, a właściwie opcja Odkrywaj, gdzie możesz sprawdzić popularność danej frazy. Niżej znajdziesz treści, które w ostatnich 24 godzinach były pożądane w danym regionie. Są prezentowane rotacyjnie. Google Trend wyświetliło wiadomości dotyczące śmierci Kacpra Tekieli, męża Justyny Kowalczyk, do której doszło dzień wcześniej. 

Źródło: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL&hl=pl

Poza tym pojawiły się również informacje o meczu rozegranym dzień wcześniej, a także wpisy o błędzie w aplikacji WizzAir, który powodował, że klienci zamawiali bilety po 35 zł. 

Źródło: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL&hl=pl

Poniżej znajdziesz raport Google Trends, przedstawiający m.in. wyniki popularności danego zagadnienia w różnych częściach świata. W momencie pisania tego artykułu dotyczył on koronawirusa. 

Źródło: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL&hl=pl

Następnie Google Trends pokazuje, jak różne organizacje wykorzystują dane z narzędzia. Sprawdź materiały, które opracowano na tej podstawie. 

Niżej znajdują się materiały, które ułatwią Ci zrozumienie danych wyświetlanych przez Google Trends. Dowiesz się, jak korzystać z tego narzędzia, interpretować treści i nie tylko. Na koniec, masz możliwości zapisania się do newslettera Google Trends, aby otrzymywać informacje o trendach. Dzięki temu będziesz dostawać informacje na adres e-mail. 

Zyskujące popularność

Na górze strony znajdziesz opcję Zyskujące popularność. Kliknij ją. Najpierw wyświetlą Ci się dzienne trendy. Zobaczysz, w jakich przypadkach liczba wyszukiwań najbardziej wzrosła. Od razu znajdziesz odnośniki do popularnych materiałów. 

Na górze strony możesz zmienić wyświetlane dane – kliknij Trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym, a zobaczysz, jakie materiały najbardziej zyskały na popularności w czasie ostatnich 24 h. Zwróć uwagę, że po prawej stronie masz rozwijane menu, z którego możesz wybrać tematykę, jakiej dotyczą treści. Na samej górze masz natomiast opcję zmiany kraju. 

Źródło: https://trends.google.pl/trends/trendingsearches/realtime?geo=PL&hl=pl&category=all

Odkrywaj

Kolejną opcją na górze strony jest Odkrywaj. Tutaj możesz zobaczyć wyszukiwane tematy i hasła najszybciej zyskujące popularność. Nad nimi znajdziesz rozwijane menu, z którego możesz wybrać zasady sortowania, tzn.:

  • Najpopularniejsze – przy poszczególnych pozycjach widnieją liczby, maksymalnie do 100. Wyniki określane są w skali względnej. 100 oznacza najczęściej wyszukiwany temat, 50 – dwukrotnie rzadziej itd. 
  • Zyskujące popularność – to tematy, których częstotliwość wyszukiwania zwiększyła się najbardziej od ostatniego okresu. W tym przypadku widzisz, ile wynosi procentowy wzrost. Jeśli jakiś wynik jest oznaczony jako Przebicie, to oznacza ogromny zwyżkę. Może chodzić o tematy nowe lub takie, które wcześniej były bardzo rzadko wyszukiwane. 

Rok w wyszukiwarce

Google Trends przygotowuje również szczegółowe raporty dotyczące trendów w poszczególnych latach. Możesz wyświetlić dane dla Polski, jak i dla innych krajów. Tematy są podzielne na takie kategorie jak ludzie, filmy, koncerty, seriale, kryzys i inne. 

Google Trends  a Planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych to oczywiście opcja w Google Ads, która ułatwia wyszukiwanie fraz, na które będziesz się promować w ramach kampanii w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu dowiesz się, ile wynosi orientacyjna liczba wyszukiwań tygodniowo poszczególnych fraz. Google Trends pokazuje inne dane, np. jakie tematy zyskały na popularności, a nie, ile razy są wyszukiwane miesięcznie. 

Mają one wiele zastosowań – przede wszystkim w działaniach marketingowych. Oto wybrane z nich:

  • Poszukiwanie niszy – czyli tematów, które dopiero zyskały na popularności i szybkie zaproponowanie odpowiedniego produktu lub usługi może się okazać strzałem w dziesiątkę. Koniecznie ustaw zakres obejmujący jak największy okres, aby się nie okazało, że to standardowy wzrost, który ma miejsce zawsze w wybranym okresie np. ze względu na jakieś wydarzenia.
  • Szukanie powiązanych tematów – udało Ci się wejść w daną niszę, osiągasz oczekiwane wyniki, ale chcesz rozszerzyć działalność? Wyszukaj daną frazę, a następnie przewiń stronę w dół, gdzie zobaczysz opcję Podobne tematy. Na tej podstawie możesz ustalić, na jakie produkty warto postawić w sklepie. Nie zawsze będą to propozycje bezpośrednio powiązane z podstawowym wyszukiwaniem, ale być może właśnie takie zainteresują Twojego klienta.
  • Analiza słów kluczowych – na podstawie tych samych danych, które znajdują się na powyższym screenie, możesz ustalić nazwy kategorii. Te frazy warto wykorzystać również w treściach poszczególnych podstron. Weź pod uwagę długookresową popularność frazy – upewnij się, czy duże zainteresowanie nią nie jest jednorazowe, np. ze względu na podjęcie danego tematu  w telewizji?
  • Dostosowanie budżetu marketingowego – w przypadku większości produktów występuje pewna sezonowość. Dzięki Google Trends widzisz, jak to wygląda dla artykułów, które oferujesz. W okresach większego zainteresowania nimi, większa też będzie konkurencja, dlatego musisz zaplanować odpowiednio środki na kampanie Google Ads, Facebook Ads i inne działania.
  • Dbanie o aktualne treści – Google lubi dobry content, który odpowiada na potrzeby odbiorców, a to oznacza, że musi on być aktualny. Warto modyfikować stare teksty, a najlepiej w momencie, kiedy ma nastąpić szczyt zainteresowania ofertą Twojego sklepu. Ten czas wyznaczysz oczywiście w Google Trends. Po aktualizacji treści prawdopodobnie zauważysz, że wzrośnie widoczność danego contentu w wynikach wyszukiwania.
  • Tworzenie treści w oparciu na trendach – widzisz, że dany temat związany z Twoją branżą cieszy się dużym zainteresowaniem? Napisz jak najszybciej dobry artykuł, umieść go na blogu i solidnie podlinkuj wewnętrznie z innych podstron w witrynie. Masz szansę tak pozyskiwać mnóstwo odwiedzin.
  • Określanie najlepszego momentu na reklamę w Google Shopping – załóżmy, że jesteś sprzedawcą odzieży, który chce promować w swoim sklepie zupełnie nową białą sukienkę. Możesz wskazać najlepsze miesiące dla swoich reklam, tzn. ustalić, kiedy najbardziej warto w nie inwestować. 

To tylko wybrane zastosowania Google Trends. Jeśli zaczniesz korzystać z tego narzędzia, bliżej je poznasz, to prawdopodobnie znajdziesz wiele innych sposobów na użycie pochodzących z niego danych. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

WP staging, czyli wersja testowa WordPressa

Masz pod opieką strony oparte o WordPress lub WooCommerce? Wprowadzasz jakieś zmiany, co do których nie jesteś pewien,…
Więcej...

Jak monitorować dostępność strony WWW?

Jeśli prowadzisz witrynę, szczególnie firmową czy sklep WWW, zależy Ci na nieprzerwanym działaniu strony. Serwis powinien być cały…