W wyszukiwarce panują pewne trendy. Są frazy, które w danych okresach roku cieszą się większym zainteresowaniem, a w innych mniejszym. Niektóre słowa kluczowe są wyszukiwane akurat teraz. Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, czyli Google, udostępnia darmowe narzędzie, które umożliwia analizowanie tych kwestii. Sprawdź, czym jest Google Trends, jak działa i jak możesz wykorzystać to narzędzie.
- Google Trends – co to jest?
- Google Trends – jakie dane wyświetla narzędzie?
- Zyskujące popularność
- Odkrywaj
- Rok w wyszukiwarce
- Google Trends a Planer słów kluczowych Google
- Jak wykorzystać dane z Google Trends?
Google Trends – co to jest?
Zdarza się, że właściciel strony WWW, przeglądając statystyki odwiedzin swojej witryny, nagle widzi wysokie spadki. Analizuje różne przyczyny i nie wie, z czego wynikają. Często chodzi tutaj po prostu o sezonowość. Są okresy, w których dane rozwiązania cieszą się dużym zainteresowaniem, a i takie, kiedy jest ono mniejsze. Poniżej znajduje się wykres, który dotyczy popularności frazy „meble ogrodowe” w ostatnim roku. W okolicy września nastąpił diametralny spadek jej wyszukiwania, który utrzymywał się przez całą jesień, zimę, by wraz z wiosną uległo to zmianie na korzyść. Są takie frazy, w przypadku których w pewnych miesiącach wpisywanie ich w wyszukiwarkę maleje, ale są i takie, że ta tendencja nie występuje.
Dane z Google Trends możesz wykorzystać w różnych kampaniach – Google Ads, SEO, content marketingu i nie tylko. Na tej podstawie warto dostosowywać budżet marketingowy do działań w danym okresie.
Google Trends – jakie dane wyświetla narzędzie?
Zerknij na trends.google.pl. Na górze strony znajduje się wyszukiwarka, a właściwie opcja Odkrywaj, gdzie możesz sprawdzić popularność danej frazy. Niżej znajdziesz treści, które w ostatnich 24 godzinach były pożądane w danym regionie. Są prezentowane rotacyjnie. Google Trend wyświetliło wiadomości dotyczące śmierci Kacpra Tekieli, męża Justyny Kowalczyk, do której doszło dzień wcześniej.
Poza tym pojawiły się również informacje o meczu rozegranym dzień wcześniej, a także wpisy o błędzie w aplikacji WizzAir, który powodował, że klienci zamawiali bilety po 35 zł.
Poniżej znajdziesz raport Google Trends, przedstawiający m.in. wyniki popularności danego zagadnienia w różnych częściach świata. W momencie pisania tego artykułu dotyczył on koronawirusa.
Następnie Google Trends pokazuje, jak różne organizacje wykorzystują dane z narzędzia. Sprawdź materiały, które opracowano na tej podstawie.
Niżej znajdują się materiały, które ułatwią Ci zrozumienie danych wyświetlanych przez Google Trends. Dowiesz się, jak korzystać z tego narzędzia, interpretować treści i nie tylko. Na koniec, masz możliwości zapisania się do newslettera Google Trends, aby otrzymywać informacje o trendach. Dzięki temu będziesz dostawać informacje na adres e-mail.
Zyskujące popularność
Na górze strony znajdziesz opcję Zyskujące popularność. Kliknij ją. Najpierw wyświetlą Ci się dzienne trendy. Zobaczysz, w jakich przypadkach liczba wyszukiwań najbardziej wzrosła. Od razu znajdziesz odnośniki do popularnych materiałów.
Na górze strony możesz zmienić wyświetlane dane – kliknij Trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym, a zobaczysz, jakie materiały najbardziej zyskały na popularności w czasie ostatnich 24 h. Zwróć uwagę, że po prawej stronie masz rozwijane menu, z którego możesz wybrać tematykę, jakiej dotyczą treści. Na samej górze masz natomiast opcję zmiany kraju.
Odkrywaj
Kolejną opcją na górze strony jest Odkrywaj. Tutaj możesz zobaczyć wyszukiwane tematy i hasła najszybciej zyskujące popularność. Nad nimi znajdziesz rozwijane menu, z którego możesz wybrać zasady sortowania, tzn.:
- Najpopularniejsze – przy poszczególnych pozycjach widnieją liczby, maksymalnie do 100. Wyniki określane są w skali względnej. 100 oznacza najczęściej wyszukiwany temat, 50 – dwukrotnie rzadziej itd.
- Zyskujące popularność – to tematy, których częstotliwość wyszukiwania zwiększyła się najbardziej od ostatniego okresu. W tym przypadku widzisz, ile wynosi procentowy wzrost. Jeśli jakiś wynik jest oznaczony jako Przebicie, to oznacza ogromny zwyżkę. Może chodzić o tematy nowe lub takie, które wcześniej były bardzo rzadko wyszukiwane.
Rok w wyszukiwarce
Google Trends przygotowuje również szczegółowe raporty dotyczące trendów w poszczególnych latach. Możesz wyświetlić dane dla Polski, jak i dla innych krajów. Tematy są podzielne na takie kategorie jak ludzie, filmy, koncerty, seriale, kryzys i inne.
Google Trends a Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych to oczywiście opcja w Google Ads, która ułatwia wyszukiwanie fraz, na które będziesz się promować w ramach kampanii w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu dowiesz się, ile wynosi orientacyjna liczba wyszukiwań tygodniowo poszczególnych fraz. Google Trends pokazuje inne dane, np. jakie tematy zyskały na popularności, a nie, ile razy są wyszukiwane miesięcznie.
Jak wykorzystać dane z Google Trends?
Mają one wiele zastosowań – przede wszystkim w działaniach marketingowych. Oto wybrane z nich:
- Poszukiwanie niszy – czyli tematów, które dopiero zyskały na popularności i szybkie zaproponowanie odpowiedniego produktu lub usługi może się okazać strzałem w dziesiątkę. Koniecznie ustaw zakres obejmujący jak największy okres, aby się nie okazało, że to standardowy wzrost, który ma miejsce zawsze w wybranym okresie np. ze względu na jakieś wydarzenia.
- Szukanie powiązanych tematów – udało Ci się wejść w daną niszę, osiągasz oczekiwane wyniki, ale chcesz rozszerzyć działalność? Wyszukaj daną frazę, a następnie przewiń stronę w dół, gdzie zobaczysz opcję Podobne tematy. Na tej podstawie możesz ustalić, na jakie produkty warto postawić w sklepie. Nie zawsze będą to propozycje bezpośrednio powiązane z podstawowym wyszukiwaniem, ale być może właśnie takie zainteresują Twojego klienta.
- Analiza słów kluczowych – na podstawie tych samych danych, które znajdują się na powyższym screenie, możesz ustalić nazwy kategorii. Te frazy warto wykorzystać również w treściach poszczególnych podstron. Weź pod uwagę długookresową popularność frazy – upewnij się, czy duże zainteresowanie nią nie jest jednorazowe, np. ze względu na podjęcie danego tematu w telewizji?
- Dostosowanie budżetu marketingowego – w przypadku większości produktów występuje pewna sezonowość. Dzięki Google Trends widzisz, jak to wygląda dla artykułów, które oferujesz. W okresach większego zainteresowania nimi, większa też będzie konkurencja, dlatego musisz zaplanować odpowiednio środki na kampanie Google Ads, Facebook Ads i inne działania.
- Dbanie o aktualne treści – Google lubi dobry content, który odpowiada na potrzeby odbiorców, a to oznacza, że musi on być aktualny. Warto modyfikować stare teksty, a najlepiej w momencie, kiedy ma nastąpić szczyt zainteresowania ofertą Twojego sklepu. Ten czas wyznaczysz oczywiście w Google Trends. Po aktualizacji treści prawdopodobnie zauważysz, że wzrośnie widoczność danego contentu w wynikach wyszukiwania.
- Tworzenie treści w oparciu na trendach – widzisz, że dany temat związany z Twoją branżą cieszy się dużym zainteresowaniem? Napisz jak najszybciej dobry artykuł, umieść go na blogu i solidnie podlinkuj wewnętrznie z innych podstron w witrynie. Masz szansę tak pozyskiwać mnóstwo odwiedzin.
- Określanie najlepszego momentu na reklamę w Google Shopping – załóżmy, że jesteś sprzedawcą odzieży, który chce promować w swoim sklepie zupełnie nową białą sukienkę. Możesz wskazać najlepsze miesiące dla swoich reklam, tzn. ustalić, kiedy najbardziej warto w nie inwestować.
To tylko wybrane zastosowania Google Trends. Jeśli zaczniesz korzystać z tego narzędzia, bliżej je poznasz, to prawdopodobnie znajdziesz wiele innych sposobów na użycie pochodzących z niego danych.