Na czym polega przechwytywanie domen?

Każda domena ma pewien cykl życia, który zależy od jej rozszerzenia. Zdarza się, że adresy nie są przedłużane z różnych powodów – czasami przez pomyłkę, w innych przypadkach dlatego, że po prostu witryna nie będzie już istnieć. To stanowi okazję do zdobycia domeny, dzięki której łatwiej Ci będzie osiągnąć widoczność w wynikach wyszukiwania Google, ale również pozyskiwać klientów. Dlaczego? Sprawdź, na czym polega przechwytywanie domen i dlaczego warto brać pod uwagę wygasłe adresy.

Spis treści

Przechwytywanie domen – dlaczego warto?

Jeśli chcesz budować widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google, to musisz się uzbroić w cierpliwość. Nie zrobisz tego w jeden dzień, nie znajdziesz się na wysokich pozycjach na kluczowe frazy po kilku tygodniach. Proces ten możesz jednak przyśpieszyć dzięki postawieniu na przechwyconą domenę, która ma dobrą reputację w Google. Wystarczy, że trafisz na adres, który ma solidny profil linkowy. Odnośniki prowadzące do strony mogą być warte wiele tysięcy złotych, a Ty nie dosyć, że nie będziesz musiał tracić na to pieniędzy, to przy okazji też czasu. 

Np. cykl życia domeny .pl przebiega tak, że po roku, w przypadku gdy nie zostanie ona opłacona, przechodzi w stan BLOCKED. Wówczas nie działa strona WWW ani poczta. Dotychczasowy abonent ma 30 dni na przedłużenie adresu. Jeśli tego nie zrobi, to domena trafi do puli wolnych i każdy będzie mógł ją zarejestrować. Z tym każdy, to jednak teoria, gdyż w praktyce zdecydowana większość nieprzedłużonych domen pozyskiwana jest przez firmy, które później umożliwiają jej przejęcie. W przypadku adresów, które nie zdobyły zainteresowania wielu użytkowników możliwe, że odbędzie się to po koszcie rocznego abonamentu – bez dodatkowej opłaty. 

Dlaczego warto przechwytywać domeny?

Taka forma zdobycia atrakcyjnego adresu ma wiele zalet. Należy do nich zaliczyć:

  • Przyśpieszenie osiągnięcia wysokich pozycji w Google – historia domeny i jej profil linkowy są ważnymi czynnikami rankingowymi. Dzięki postawieniu na przechwyconą domenę z bardzo dobrym profilem linkowym można szybko uzyskać wysokie pozycje. To jednak nie jest takie oczywiste – należy spełnić sporo warunków. Najczęściej nie od razu domena będzie dobrze rankować. Warto odtworzyć część jej dotychczasowej struktury za pomocą narzędzia https://web.archive.org/. Idealnie, jeśli profil linkowy jest powiązany tematycznie z Twoją witryną. Jak to sprawdzić? Korzystając z Ahrefs: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker.
Narzędzie ahrefs do analizy domen
Źródło: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker
  • Przekierowanie 301 na inną domenę – kiedyś takie działanie było bardzo skuteczne pod względem przenoszenia mocy SEO. Teoretycznie wtedy do witryny docelowej trafia o 15% mniej tej mocy, niż miała strona. Natomiast w praktyce nie przynosi to już tak dobrych efektów, jak kiedyś. Pamiętajmy jednak, że daje to także inne profity. Mianowicie taka domena może zapewniać stronie ruch, szczególnie jeśli została przechwycona po znanej marce, która jest linkowana w sieci.
  • Szybsze budowanie świadomości marki – możliwe, że firma była pozytywnie oceniana, w sieci znajdowało się wiele wzmianek na jej temat. To dla przejmującego adres ułatwienie, jeśli buduje on swój biznes od zera. Internauci od razu znajdą pozytywne informacje na temat tego podmiotu. Bardzo prawdopodobne też, że będzie można przejąć po nim wizytówkę Google Moja Firma. 

Zagrożenia w przechwytywaniu domen

Jednocześnie postawienie na przechwytywanie domeny wiąże się z zagrożeniami. Zanim zdecydujesz się zainwestować w dany adres, bardzo dokładnie go sprawdź. Zweryfikuj linki prowadzące do witryny, upewnij się, jakie są wzmianki na jej temat w Google. Skorzystaj również z narzędzi do analizy widoczności w wynikach tej wyszukiwarki. Zwróć uwagę, jak się zmieniała pozycja strony. Czy zaczęła spadać po zakończeniu opłaconego okresu za domenę, czy diametralna różnica nastąpiła już wcześniej? Jeśli duża utrata widoczności miała miejsce dawno, to możliwe, że na stronę nałożono filtr i użycie go do uruchomienia witryny nie przełoży się na jej lepszą widoczność w Google. Każdy przypadek należy analizować indywidualnie.

Jak przechwytywać domeny?

W teorii, kiedy domena staje się dostępna, to każdy może ją zarejestrować. Praktyka pokazuje, że adresy są często natychmiast rezerwowane przez wspomniane firmy, które mają do tego niezbędne narzędzia. Przejęcie domeny o bardzo dobrych parametrach przez osobę indywidualną wymaga mnóstwa szczęścia, ewentualnie skorzystania z opcji na domenę. 

Kiedy firma Linkhouse, znana głównie z możliwości kupowania publikacji sponsorowanych, wprowadziła funkcję przechwytywania domen, to przeprowadziła też test, w którym sprawdzono skuteczność najpopularniejszych systemów tego typu. Wyniki były takie, jakie widzisz na poniższym screenie:

Skuteczność przechwytywania domen
Źródło: https://linkhouse.pl/przechwytywanie-domen-test-skutecznosci-uslug-przechwytywania/

Test polegał na wybraniu 183 domen, które wygasają w tym samym czasie, a następnie dodaniu ich do przechwycenia w Linkhouse, Aftermarket i Premium.pl. Efekt? Aż 56% adresów trafiło do użytkowników Linkhouse. Bez tego systemu prawdopodobnie zdecydowana większość domen znalazłaby się w bazie Aftermarket. Wniosek? Jeśli chcesz przejąć daną domenę, to koniecznie dodaj ją do przechwycenia we wszystkich trzech systemach. Wtedy prawdopodobieństwo tego, że będziesz mieć szansę jej rejestracji wynosi 97%. Tylko ile to kosztuje?

Przejęcie domeny – ile to kosztuje?

Przechwycenie adresu może się wiązać z bardzo niskim wydatkiem, wręcz na poziomie rocznej wysokości abonamentu za dane rozszerzenie, ale też możliwe, że będzie wymagać to sporej opłaty. Wszystko zależy od tego, w jakim trybie przejmiesz domenę – czy chęć jej przechwycenia zgłosiłeś tylko Ty, czy takich osób było więcej. W tym drugim scenariuszu odbędzie się licytacja. Sprawdźmy, jakie są stawki w najpopularniejszych firmach, które umożliwiają przechwytywanie domen.

Linkhouse.pl

Linkhouse jest stosunkowo nowym graczem na rynku przechwytywania domen. Taką usługę firma ta wprowadziła w 2020 roku i okazało się, że jest skuteczniejsza od bardziej znanej i doświadczonej konkurencji. Koszt przechwycenia domeny przez ten system wynosi 49,2 zł brutto. Opłata jest naliczona wyłącznie w przypadku zakończenia próby sukcesem. Jeśli zainteresowanych danym adresem jest więcej, to wtedy dochodzi do licytacji. Domena trafi do tego, kto zaproponuje najwyższą kwotę. 

Przejmowanie domen w linkhouse

Aftermarket.pl

To najbardziej znana marka na rynku przechwytywania domen. W tym przypadku obowiązuje ta sama zasada – samo zgłoszenie chęci przejęcia danego adresu nie wiąże się z naliczeniem opłaty. Natomiast w przypadku powodzenia, klient musi uiścić 49,2 zł brutto. Jeśli po domenę zgłosiła się więcej niż jedna osoba, to wtedy dochodzi do licytacji. Wygrywa ten, kto zaoferuje najwyższą kwotę. Wyróżnikiem Aftermarket jest to, że do licytacji mogą dołączyć również osoby, które nie zgłosiły domeny do przejęcia. Kosztuje to 122,94 zł brutto. Z punktu widzenia klienta to niestety – dodatkowa konkurencja. 

Przechwytywanie domen w Aftermarket

Premium.pl

Ten system jest mniej skuteczny i mniej popularny, ale to nie zmienia faktu, że jeśli chcesz zwiększyć szansę na przechwycenie domeny, to powinieneś dodać ją do przejęcia również i tutaj. Co ciekawe, usługa ta jest droższa niż u konkurencji i kosztuje 99 zł. Opłata naliczana jest dopiero w przypadku pomyślnego przejęcia domeny. Jeśli adres chce zdobyć wielu użytkowników, to wtedy dochodzi do licytacji – jak u konkurencji. 

Przejęcie domeny w premium

Na czym polega założenie opcji na domenę?

Poza systemami służącymi do przechwytywania domen warto wziąć również pod uwagę założenie opcji na domenę. Polega to na tym, że rezerwujesz sobie za opłatą pierwszeństwo rejestracji adresu w sytuacji, gdy nie zostanie on przedłużony. W takim przypadku nie trafi on do firm przechwytujących, tylko Ty jako pierwszy otrzymasz możliwość rejestracji. Opcję zakłada się na 3 lata, a opłata wynosi najczęściej do 40 zł. Pytanie jednak – skąd masz wiedzieć, że dany adres nie zostanie przedłużony? Przecież prawdopodobieństwo tego jest niewielkie, tym bardziej w przypadku popularnych adresów, o bardzo dobrych parametrach SEO. Kto je porzuci?

Otóż zakładanie opcji wymaga odpowiedniego podejścia i analizy scenariuszy, w których domena może nie być przedłużona. Taka sytuacja jest możliwa w przypadku jednorazowych imprez, np. konferencji, bądź firm, które są w bardzo złej kondycji finansowej. Warto brać również pod uwagę te adresy, które zwracają od dawna błąd, strona się nie otwiera. Ten schemat wykorzystuje np. firma Premium.pl. 

Sprawdź też inne wpisy z kategorii domeny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Końcówka domeny pl czy com? Jaką wybrać!

W dzisiejszych czasach posiadanie funkcjonalnej i odpowiednio skonfigurowanej domeny internetowej jest kluczowe dla sukcesu każdego biznesu online. Wybór…
Więcej...

Jak stworzyć ciekawy adres domeny?

Adres strony WWW powinien być łatwy do zapamiętania i ciekawy. Znajdzie się na materiałach reklamowych firmy i jest…
Więcej...

Domena a hosting – definicja i różnice!

Domena i hosting to kluczowe elementy każdej witryny internetowej. Rozróżnienie między nimi jest ważne dla osób, które chcą…
Więcej...

Jak wybrać domenę dla firmy?

Chcesz zaistnieć w sieci? Jednym z pierwszych kroków powinno być założenie strony WWW. Potrzebujesz również adresu witryny, czyli…