Jeśli wyszukasz w Google Maps jakąś frazę, to zobaczysz listę firm, a na mapie ich lokalizację. Nie widzisz tam swojej marki? To oznacza, że nie masz założonego Profilu Firmy w Google. Bez tego nie ma szans na wyświetlanie w tych wynikach wyszukiwania. Co zrobić, aby Twoja firma się tam znalazła? Sprawdź, jak dodać Twoją firmę do Google Maps.
Spis treści
- Wyniki wyszukiwania Google Maps
- Dlaczego warto założyć Profil Firmy w Google?
- Ile kosztuje Profil Firmy w Google? Uwaga na oszustów!
- Z jakich danych składa się wizytówka firmy w Google?
- Dodanie firmy do Google Maps krok po kroku
- Firma w Google Maps – co dalej?
Wyniki wyszukiwania Google Maps
Google Maps to nie jedyne rezultaty, w których pokazują się wspomniane profile. Jeśli wyślesz jakieś zapytanie lokalne do Google, to zazwyczaj na górze wyników, zaraz pod reklamami, zobaczysz trzypak rezultatów z Google Maps. Wygląda to tak, jak na poniższym screenie.
Co więcej, nawet nie musisz wysyłać zapytania z określeniem nazwy miejscowości lub regionu. Google weźmie pod uwagę Twoje intencje i jeśli wyszukasz frazę „fryzjer”, a łączysz się z siecią z Katowic, to i tak wyświetli trzypak z Twojego miasta i okolicy.
Dlaczego warto założyć Profil Firmy w Google?
Dlaczego warto założyć taką wizytówkę dla firmy? Z wielu powodów, a oto wybrane z nich:
- Według Inter-growth 96% internautów korzysta z Google Maps, aby znaleźć w pobliżu lokalne firmy.
- Jak podaje Publer, firma przeciętnie uzyskuje w Google Maps 1260 wyświetleń wizytówki miesięcznie i powyżej 100 telefonów miesięcznie.
- Według Hubspot, 97% internautów dowiaduje się więcej o lokalnych firmach z wyników wyszukiwania niż z jakiegokolwiek innego źródła.
Opłaca się mieć profil firmy w Google. Nie oznacza to, że od razu po jego założeniu będziesz pozyskiwać ruch na stronę i telefony od klientów. To zależy od konkurencyjności branży. Są takie, w których działa mnóstwo podobnych firm, ale i takie, gdzie jest ich dosłownie kilka. W takim przypadku samo założenie profilu może przynieść klientów. Natomiast przeważnie to zbyt mało.
Ile kosztuje Profil Firmy w Google? Uwaga na oszustów!
Założenie wizytówki jest całkowicie bezpłatne. Darmowe jest jej dodanie i utrzymywanie. Uwaga: na polskim rynku działa mnóstwo firm, które próbują oszukać właścicieli wizytówek. Ktoś może do Ciebie zadzwonić z informacją, że Twój Profil Firmy w Google zostanie usunięty, jeśli nie zapłacisz określonej kwoty. Często żądana jest stawka w przedziale od 300 do 500 zł. Nie daj się oszukać. Taka fałszywa wiadomość może wyglądać podobnie jak poniżej:
Z jakich danych składa się wizytówka firmy w Google?
Zerknij na przykładowy Profil Firmy w Google. Masz tam mnóstwo opcji, m.in. wyznaczenie trasy – przydaje się, jeśli jedziesz do danego miejsca autem. Kolejną możliwością jest zapisanie danej lokalizacji na swoich listach – jeśli np. planujesz wybrać się tam wkrótce. Dzięki skorzystaniu z opcji W pobliżu, odnajdziesz miejsca, które znajdują się w okolicy – np. restauracje. Funkcja Udostępnij pozwala podzielić się daną lokalizacją w serwisach społecznościowych, a także umieścić mapę z lokalizacją firmy np. w zakładce Kontakt Twojej witryny.
Niżej znajdują się dane adresowe, godziny otwarcia, adres strony WWW, profil na Facebooku i numer telefonu. Możesz zaproponować zmianę w tych informacjach. Następnie masz opcję sprawdzenia zdjęć dodanych w ramach profilu, a także opinii o firmie.
Co zrobić, aby Twoja firma mogła być widoczna w Google Maps? Załóż Profil Google Moja Firma. Jak już wiesz, jest całkowicie darmowy.
Dodanie firmy do Google Maps krok po kroku
Założenie Profilu Firmy w Google nie wymaga od Ciebie mnóstwa czasu. Możesz mieć przy kolejnych krokach pewne wątpliwości, ale żeby temu zapobiec, przeprowadzimy Cię przez te działania.
- Przejdź na stronę https://business.google.com/. Zaloguj się na konto Google lub załóż nowe.
- Kliknij w prawym górnym rogu Dodaj firmę.
- Najpierw Google zaproponuje Ci możliwość wyszukania, czy na pewno Twoja firma nie ma już założonego profilu. Być może zrobił to pracownik, jakiś internauta albo nawet samo Google.
- Dwie pierwsze informacje, które musisz podać, jeśli chcesz założyć profil to nazwa firmy i kategoria działalności. Mają one wpływ na widoczność wizytówki. Nazwa nie powinna składać się ze słów kluczowych, natomiast warto połączyć ważną dla Ciebie frazę z brandem, np. Skup samochodów Max Car.
Jak wybrać kategorię? Zerknij do wyników wyszukiwania Google Maps. Sprawdź, do jakich kategorii są przypisane wyświetlane strony. Wybierz tę, która dominuje i jednocześnie pasuje do Twojej działalności. Kategorie są podane przy poszczególnych wizytówkach, jak poniżej.
- W kolejnym kroku Google zapyta, czy chcesz dodać lokalizację, którą klienci mogą odwiedzić. Jeśli masz taką możliwość, to zdecydowanie warto dodać adres biura czy sklepu. Oczywiście są też działalności, w których usługi realizuje się na odległość. W takim przypadku podajesz obszar, który obsługujesz, tzn. gdzie dojeżdżasz do klientów.
- Wprowadź dane adresowe i przejdź dalej. Wtedy system wyświetli Ci zapytanie, czy może któraś ze znajdujących się w tej okolicy działalności należy do Ciebie. Prawdopodobnie nie, zatem wybierz Żadna z tych opcji nie pasuje.
- Google zapyta, czy oferujesz dostawę lub świadczysz usługi w domu lub firmie klienta. Udziel odpowiedzi zgodnie z prawdą. Jeśli wybierzesz tak, możesz opcjonalnie dodać obszary, które obsługujesz. Nie musi to być tylko jedno miasto czy powiat. Możesz ich wskazać wiele. Wybierz wszystkie lokalizacje, gdzie jesteś w stanie zapewnić realizację usług.
- Następnie możesz dodać informacje kontaktowe. Nie musisz wskazywać adresu witryny, ale zdecydowanie lepiej, jeśli to zrobisz. Wielu użytkowników Google przechodzi z wizytówek na witrynę. Jeśli jej nie masz, mogą zignorować Twoją ofertę.
- Google może zaproponować różne sposoby weryfikacji. Prawdopodobnie zobaczysz takie, jak poniżej. W przypadku kont z historią, z których zakładane były już inne wizytówki, możliwe, że dojdzie do automatycznej weryfikacji. Jeśli wybierzesz opcję z wysłaniem e-maila, musisz podać adres w domenie przypisanej do profilu przy wcześniejszych etapach jego wypełniania. Ewentualnie możesz wybrać, że chcesz dokonać weryfikacji później i przejść do kolejnych etapów zakładania wizytówki.
- W następnym kroku możesz określić usługi, które świadczysz lub dodać niestandardowe.
- Podaj aktualne godziny otwarcia. Jeśli internauta zobaczy w profilu, że biuro jest otwarte, a na miejscu nikogo nie zastanie, to bardzo prawdopodobne, że już nigdy nie skorzysta z Twojej oferty. Aktualizuj te dane!
- Pozwól na wysyłanie wiadomości. Dzięki temu klienci zobaczą w profilu Twojej firmy opcję czat i będą mogli zadawać Ci pytania. Będziesz otrzymywać powiadomienia, kiedy nadejdzie nowa wiadomość. Możesz ustawić powitanie dla osób, które będą się z Tobą kontaktować. Nie włączaj tej opcji, jeśli nie masz możliwości szybkiego odpowiadania na czacie. Klienci oczekują natychmiastowej reakcji.
- Opis firmy także ma wpływ na widoczność wizytówki. Do wykorzystania masz 750 zzs. Staraj się na początku tej treści wpleść najważniejsze słowa kluczowe.
- Dodaj zdjęcia. Jeśli nie masz ich teraz pod ręką, zrób to później.
- Profil może się wyświetlać użytkownikom dopiero po weryfikacji. Musisz poczekać, aż to nastąpi.
Firma w Google Maps – co dalej?
Samo założenie wizytówki to dopiero początek drogi do sukcesu. Musisz pracować nad profilem. Podaj szczegóły dotyczące swojej działalności. Uzupełniaj wpisy i zdjęcia, dbaj o regularność. Odpowiadaj na wiadomości internautów. Staraj się zdobywać jak najwięcej opinii od klientów, a także wizytówek NAP, czyli wpisów w katalogach, które zawierają dane adresowe Twojej firmy. Umieść na stronie mapę Google wskazującą na siedzibę przedsiębiorstwa. Takie powiązanie witryny z profilem jest kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na widoczność wizytówki w wynikach wyszukiwania.