Aby analizować ruch na stronie, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Najpopularniejszym systemem analitycznym jest Google Analytics, dzięki któremu możesz m.in. sprawdzać efekty kampanii marketingowych, analizować konwersję czy wytypować podstrony, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu. Co jeszcze warto wiedzieć o systemie GA4? Sprawdź nasz przewodnik po nowej erze analityki
- Google Analytics 4 – co to jest?
- Jak rozpocząć korzystanie z Google Analytics 4?
- Jakie możliwości daje Google Analytics 4?
- Raporty – Czas rzeczywisty (Realtime)
- Raporty – Atrybuty użytkownika (User attributes)
- Jak analizować dane z Google Analytics?
Google Analytics 4 – co to jest?
Narzędzie zbiera dane z witryn i aplikacji. To następca Universal Analytics – systemu, w ramach którego od 1 lipca 2023 roku nie są już gromadzone dane. Od tej pory pomiar ruchu możliwy jest tylko przez Google Analytics 4. Oto, co daje ten system:
- Na podstawie zebranych danych możesz lepiej poznać ścieżkę użytkownika na stronie.
- System zbiera dane oparte na zdarzeniach a nie na sesjach.
- GA4 podpowiada zalecane działania.
- Narzędzie zawiera ustawienia prywatności.
Uwaga: jeśli bardzo rzadko zaglądasz do statystyk, to pamiętaj, że obecnie dane są zbierane wyłącznie w ramach Google Analytics 4. Zatem bez umieszczenia odpowiedniego kodu nie były zbierane od 1 lipca 2023 roku, poza wyjątkiem opisanym na poniższej grafice.

Google Analytics to zdecydowanie najpopularniejszy system statystyk. Sprawdź poniżej:

Kolejna grafika pokazuje, jaka jest popularność Google Analytics 4.

Nie da się ukryć, że system zapewnia wiele atrakcyjnych rozwiązań. Jego popularność jest zdecydowanie uzasadniona. Musisz jednak wiedzieć, jak go używać.
Jak rozpocząć korzystanie z Google Analytics 4?
Oto kilka kroków, które musisz wykonać, aby zacząć:
- Jeśli jeszcze nie masz konta w GA, załóż je i utwórz nową usługę w Google Analytics 4. Wybierz ustawienia administracyjne, następnie kliknij Create (Utwórz), a później Account (konto).

- Wprowadź kod GA4 na Twoją stronę. Jeśli korzystasz z Google Tag Managera, możesz to zrobić za pośrednictwem tego narzędzia. Wtedy nie musisz mieć dostępu do plików witryny. Wystarczy, że dodasz odpowiedni tag.
Po wszystkim narzędzie powinno zacząć zbierać dane z Twojej witryny i prezentować je w formie atrakcyjnych wizualnie raportów. Skupmy się zatem na tym, jakie informacje uzyskasz i do czego możesz wykorzystać to narzędzie analityczne.

Jakie możliwości daje Google Analytics 4?
Tych jest wiele. W zasadzie GA to kopalnia wiedzy na temat Twojej strony WWW. Poniżej pokażę Ci kilka raportów, które powinny Cię zainteresować. Po zalogowaniu się do narzędzia i wyborze konta zobaczysz dane aktualizowane w czasie rzeczywistym, tak jak poniżej:

Uzyskasz dostęp do następujących informacji:
- Liczba użytkowników w okresie pokazanym na wykresie – możesz go zmienić.
- Liczba kluczowych zdarzeń wywołanych przez użytkowników, czyli key event. Chodzi o konwersje i realizację przez korzystających ustalonych celów, np. dotarcie na daną podstronę.
- Liczba zdarzeń (event count) – obejmuje wszystkie zdarzenia, a nie tylko te, które są określone jako kluczowe. Część jest zbierana automatycznie, ale są też i takie, które objęte są pomiarem zaawansowanym.

- Liczba nowych użytkowników w danym okresie.
- Liczba użytkowników, którzy odwiedzili witrynę w czasie ostatnich 30 minut.
- Kraje, w których użytkownicy korzystają z sieci.
Niżej znajdziesz sugerowane raporty. Pierwszy z nich dotyczy źródeł odwiedzin. Drugi pokazuje źródła pozyskania nowych użytkowników, a kolejny – najczęściej odwiedzane podstrony w serwisie.

Przyjrzyjmy się dokładniej dostępnym raportom.
Raporty – Czas rzeczywisty (Realtime)
Za pomocą tego raportu sprawdzisz bieżącą aktywność użytkowników strony. Widzisz, z jakich krajów logują się internauci. Sprawdzisz także liczbę użytkowników w ostatnich 5 i 30 minutach. Niżej znajdziesz więcej szczegółowych danych dotyczących m.in. zarejestrowanych zdarzeń.

Jakie ma to zastosowanie? Dzięki temu możesz na bieżąco monitorować, np. jak wpisy publikowane w serwisach społecznościowych wpływają na ruch na stronie. Ustalisz również, jaką liczbę odwiedzin powodują jednodniowe promocje i, np. poinformowanie o nich za pomocą newslettera.
Raporty – Atrybuty użytkownika (User attributes)
W tym raporcie znajdziesz szczegółowe dane dotyczące korzystających ze strony czy aplikacji. Widzisz, z jakich krajów logowało się najwięcej użytkowników. Jednak to nie wszystko.

Znajdziesz również informacje o miastach, których mieszkańcy najczęściej korzystali z Twojej strony. Pozyskasz także dane na temat płci, wieku, kraju pochodzenia czy zainteresowań. To cenne zasoby, które warto uwzględnić w realizowanych kampaniach reklamowych przy dobieraniu grupy odbiorców.
W przypadku każdego raportu znajdziesz szczegółowe dane na temat ruchu. Sprawdzisz m.in. średni czas spędzany na stronie.

W Audiences (Odbiorcy) sprawdzisz m.in. z jakich urządzeń użytkownicy witryny przeglądali stronę.

W Tech (Technologie) sprawdzisz, z jakich przeglądarek korzystali użytkownicy strony, a także jakich urządzeń.

Kolejne informacje dotyczą rozdzielczości ekranów urządzeń.

W zakładce Cykl życia znajdziesz następujące raporty:
- Pozyskanie – szczegółowe dane na temat kanałów, z których pochodzą Twoi użytkownicy. Dowiesz się, do jakiego ruchu doprowadziły poszczególne źródła odwiedzin, a także poznasz szczegółowe informacje na ten temat.

- Zaangażowanie – umożliwia porównanie zaangażowania w różnym czasie. Możesz także ustalić, które URL-e w serwisie są najczęściej odwiedzane.
Kolejna istotna część dotyczy Generowanych przychodów. W tej sekcji znajdziesz kilka raportów, mianowicie:
- przegląd,
- zakupy e-commerce,
- ścieżka do zakupu,
- ścieżka do płatności,
- zakupy w aplikacji,
- promocje.
Jak analizować dane z Google Analytics?
Najpierw poświęć czas na bliższe poznanie tego narzędzia. W tym celu przeklikaj wszystkie opcje i dowiedz się, co oznaczają. Pole do analizy uzyskujesz w momencie, kiedy tych danych masz już sporo. Wtedy możesz dowiedzieć się więcej o odbiorcach oferty i wykorzystać te informacje przy realizowaniu kampanii reklamowych. Po prostu lepiej poznasz odbiorców i skierujesz kampanię do osób w określonym wieku czy z danego miasta.
Google Analytics umożliwia Ci również stosunkowo łatwe wytypowanie problematycznych adresów URL. Jeśli użytkownicy spędzają na danej podstronie dużo mniej czasu niż wynosi średnia, sprawdź, dlaczego tak się dzieje. Być może znajduje się tam niskiej jakości treść albo występuje jakiś błąd.
Cenne są dane dotyczące konwersji. Na ich podstawie możesz ocenić skuteczność działań reklamowych, a także ustalić, czy landing page wymaga optymalizacji. Duże znaczenie mają również informacje dotyczące technologii.
Google Analytics umożliwia Ci szczegółowe monitorowanie skuteczności różnych metod dotarcia do odbiorcy. Poprzez zastosowanie tagów UTM możesz dowiedzieć się, jaka była klikalność poszczególnych wpisów dodanych w serwisach social media. Co więcej, jeśli wysyłasz newsletter, a w treści umieszczasz kilka odnośników, sprawdzisz, który był najczęściej klikany. UTM umożliwiają zweryfikowanie, jaki ruch przyniosła witrynie kampania… outdoorowa. Wystarczy umieścić w reklamie link z odpowiednim przekierowaniem do otagowanego URL-a. Pozyskane dane sprawdzisz oczywiście w Google Analytics. Wykorzystaj potencjał tego systemu analitycznego i podejmuj uzasadnione danymi decyzje związane z witryną i działaniami marketingowymi.
Sprawdź także inne artykuły o tematyce Google.