Google Analytics 4 – przewodnik po nowej erze analityki

Aby analizować ruch na stronie, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Najpopularniejszym systemem analitycznym jest Google Analytics, dzięki któremu możesz m.in. sprawdzać efekty kampanii marketingowych, analizować konwersję czy wytypować podstrony, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu. Co jeszcze warto wiedzieć o systemie GA4? Sprawdź nasz przewodnik po nowej erze analityki

Google Analytics 4 – co to jest?

Narzędzie zbiera dane z witryn i aplikacji. To następca Universal Analytics – systemu, w ramach którego od 1 lipca 2023 roku nie są już gromadzone dane. Od tej pory pomiar ruchu możliwy jest tylko przez Google Analytics 4. Oto, co daje ten system:

  • Na podstawie zebranych danych możesz lepiej poznać ścieżkę użytkownika na stronie.
  • System zbiera dane oparte na zdarzeniach a nie na sesjach.
  • GA4 podpowiada zalecane działania.
  • Narzędzie zawiera ustawienia prywatności.

Uwaga: jeśli bardzo rzadko zaglądasz do statystyk, to pamiętaj, że obecnie dane są zbierane wyłącznie w ramach Google Analytics 4. Zatem bez umieszczenia odpowiedniego kodu nie były zbierane od 1 lipca 2023 roku, poza wyjątkiem opisanym na poniższej grafice. 

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/10089681?hl=pl

Google Analytics to zdecydowanie najpopularniejszy system statystyk. Sprawdź poniżej:

Popularność systemów statystyk
Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/traffic_analysis

Kolejna grafika pokazuje, jaka jest popularność Google Analytics 4. 

Popularność Google Analytics 4
Źródło: https://trends.builtwith.com/analytics/Google-Analytics-4

Nie da się ukryć, że system zapewnia wiele atrakcyjnych rozwiązań. Jego popularność jest zdecydowanie uzasadniona. Musisz jednak wiedzieć, jak go używać.  

Jak rozpocząć korzystanie z Google Analytics 4?

Oto kilka kroków, które musisz wykonać, aby zacząć:

  1. Jeśli jeszcze nie masz konta w GA, załóż je i utwórz nową usługę w Google Analytics 4. Wybierz ustawienia administracyjne, następnie kliknij Create (Utwórz), a później Account (konto). 
Ekran ustawień administracyjnych w Google Analytics 4, gdzie można zarządzać kontami, właściwościami i konfiguracją zbierania danych. Strzałki wskazują opcję tworzenia nowego konta lub właściwości (Property), a ikona koła zębatego w lewym dolnym rogu prowadzi do ustawień administracyjnych.
  1. Wprowadź kod GA4 na Twoją stronę. Jeśli korzystasz z Google Tag Managera, możesz to zrobić za pośrednictwem tego narzędzia. Wtedy nie musisz mieć dostępu do plików witryny. Wystarczy, że dodasz odpowiedni tag. 

Po wszystkim narzędzie powinno zacząć zbierać dane z Twojej witryny i prezentować je w formie atrakcyjnych wizualnie raportów. Skupmy się zatem na tym, jakie informacje uzyskasz i do czego możesz wykorzystać to narzędzie analityczne. 

Raport w Google Analytics 4 pokazujący spadek liczby użytkowników i zdarzeń w porównaniu z poprzednim okresem. Po prawej stronie widoczna jest sekcja analizy użytkowników w czasie rzeczywistym, w tym kraje, z których pochodzą odwiedzający stronę.

Jakie możliwości daje Google Analytics 4?

Tych jest wiele. W zasadzie GA to kopalnia wiedzy na temat Twojej strony WWW. Poniżej pokażę Ci kilka raportów, które powinny Cię zainteresować. Po zalogowaniu się do narzędzia i wyborze konta zobaczysz dane aktualizowane w czasie rzeczywistym, tak jak poniżej:

Ekran ustawień administracyjnych w Google Analytics 4, gdzie można zarządzać kontami, właściwościami i konfiguracją zbierania danych. Strzałki wskazują opcję tworzenia nowego konta lub właściwości (Property), a ikona koła zębatego w lewym dolnym rogu prowadzi do ustawień administracyjnych.

Uzyskasz dostęp do następujących informacji:

  • Liczba użytkowników w okresie pokazanym na wykresie – możesz go zmienić.
  • Liczba kluczowych zdarzeń wywołanych przez użytkowników, czyli key event. Chodzi o konwersje i realizację przez korzystających ustalonych celów, np. dotarcie na daną podstronę.
  • Liczba zdarzeń (event count) – obejmuje wszystkie zdarzenia, a nie tylko te, które są określone jako kluczowe. Część jest zbierana automatycznie, ale są też i takie, które objęte są pomiarem zaawansowanym.
Infografika przedstawiająca czterostopniowy proces rejestrowania zdarzeń w Google Analytics 4 – od kliknięcia linku przez użytkownika, przez przesyłanie danych do GA4, ich przetwarzanie, aż po wyświetlanie w raportach.
Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9322688?sjid=1481189799498725538-EU#zippy=%2Craport-czas-rzeczywisty%2Craport-debugview
  • Liczba nowych użytkowników w danym okresie.
  • Liczba użytkowników, którzy odwiedzili witrynę w czasie ostatnich 30 minut.
  • Kraje, w których użytkownicy korzystają z sieci. 

Niżej znajdziesz sugerowane raporty. Pierwszy z nich dotyczy źródeł odwiedzin. Drugi pokazuje źródła pozyskania nowych użytkowników, a kolejny – najczęściej odwiedzane podstrony w serwisie. 

Zestawienie raportów proponowanych przez Google Analytics 4, obejmujących źródła sesji, nowych użytkowników według kanału ruchu oraz najczęściej oglądane strony.

Przyjrzyjmy się dokładniej dostępnym raportom.

Raporty – Czas rzeczywisty (Realtime)

Za pomocą tego raportu sprawdzisz bieżącą aktywność użytkowników strony. Widzisz, z jakich krajów logują się internauci. Sprawdzisz także liczbę użytkowników w ostatnich 5 i 30 minutach. Niżej znajdziesz więcej szczegółowych danych dotyczących m.in. zarejestrowanych zdarzeń. 

Mapa świata z podglądem użytkowników aktywnych w czasie rzeczywistym. Widoczne są dane dotyczące liczby użytkowników w ostatnich 30 minutach oraz ich rozmieszczenia geograficznego.

Jakie ma to zastosowanie? Dzięki temu możesz na bieżąco monitorować, np. jak wpisy publikowane w serwisach społecznościowych wpływają na ruch na stronie. Ustalisz również, jaką liczbę odwiedzin powodują jednodniowe promocje i, np. poinformowanie o nich za pomocą newslettera.

Raporty – Atrybuty użytkownika (User attributes)

W tym raporcie znajdziesz szczegółowe dane dotyczące korzystających ze strony czy aplikacji. Widzisz, z jakich krajów logowało się najwięcej użytkowników. Jednak to nie wszystko. 

Interaktywna mapa pokazująca geograficzny rozkład użytkowników, a także raport użytkowników aktywnych w ciągu ostatnich 30 minut według kraju.

Znajdziesz również informacje o miastach, których mieszkańcy najczęściej korzystali z Twojej strony. Pozyskasz także dane na temat płci, wieku, kraju pochodzenia czy zainteresowań. To cenne zasoby, które warto uwzględnić w realizowanych kampaniach reklamowych przy dobieraniu grupy odbiorców. 

W przypadku każdego raportu znajdziesz szczegółowe dane na temat ruchu. Sprawdzisz m.in. średni czas spędzany na stronie. 

Tabela przedstawiająca podział użytkowników według krajów wraz z danymi dotyczącymi ich aktywności, takich jak liczba sesji, wskaźnik zaangażowania i całkowita liczba zdarzeń.

W Audiences (Odbiorcy) sprawdzisz m.in. z jakich urządzeń użytkownicy witryny przeglądali stronę. 

Dane statystyczne pokazujące liczbę użytkowników według kategorii urządzenia (mobilne, desktopowe, tablety) oraz platformy (web).

W Tech (Technologie) sprawdzisz, z jakich przeglądarek korzystali użytkownicy strony, a także jakich urządzeń.  

Zestawienie użytkowników pod kątem wykorzystywanego urządzenia (mobilne, desktopowe, tablety) oraz przeglądarek internetowych, takich jak Chrome, Safari i Edge.

Kolejne informacje dotyczą rozdzielczości ekranów urządzeń. 

Wykres słupkowy prezentujący najczęściej używane rozdzielczości ekranów przez użytkowników odwiedzających stronę. Największy udział mają urządzenia mobilne.

W zakładce Cykl życia znajdziesz następujące raporty:

  • Pozyskanie – szczegółowe dane na temat kanałów, z których pochodzą Twoi użytkownicy. Dowiesz się, do jakiego ruchu doprowadziły poszczególne źródła odwiedzin, a także poznasz szczegółowe informacje na ten temat. 
Tabela z podziałem użytkowników według głównych kanałów ruchu, takich jak wyszukiwania organiczne, ruch bezpośredni, media społecznościowe i polecenia. Widoczna liczba użytkowników, sesji, wskaźnik zaangażowania i liczba zdarzeń na sesję.
  • Zaangażowanie – umożliwia porównanie zaangażowania w różnym czasie. Możesz także ustalić, które URL-e w serwisie są najczęściej odwiedzane. 

Kolejna istotna część dotyczy Generowanych przychodów. W tej sekcji znajdziesz kilka raportów, mianowicie:

  • przegląd,
  • zakupy e-commerce,
  • ścieżka do zakupu,
  • ścieżka do płatności,
  • zakupy w aplikacji,
  • promocje.

Jak analizować dane z Google Analytics?

Najpierw poświęć czas na bliższe poznanie tego narzędzia. W tym celu przeklikaj wszystkie opcje i dowiedz się, co oznaczają. Pole do analizy uzyskujesz w momencie, kiedy tych danych masz już sporo. Wtedy możesz dowiedzieć się więcej o odbiorcach oferty i wykorzystać te informacje przy realizowaniu kampanii reklamowych. Po prostu lepiej poznasz odbiorców i skierujesz kampanię do osób w określonym wieku czy z danego miasta.

Google Analytics umożliwia Ci również stosunkowo łatwe wytypowanie problematycznych adresów URL. Jeśli użytkownicy spędzają na danej podstronie dużo mniej czasu niż wynosi średnia, sprawdź, dlaczego tak się dzieje. Być może znajduje się tam niskiej jakości treść albo występuje jakiś błąd. 

Cenne są dane dotyczące konwersji. Na ich podstawie możesz ocenić skuteczność działań reklamowych, a także ustalić, czy landing page wymaga optymalizacji. Duże znaczenie mają również informacje dotyczące technologii. 

Google Analytics umożliwia Ci szczegółowe monitorowanie skuteczności różnych metod dotarcia do odbiorcy. Poprzez zastosowanie tagów UTM możesz dowiedzieć się, jaka była klikalność poszczególnych wpisów dodanych w serwisach social media. Co więcej, jeśli wysyłasz newsletter, a w treści umieszczasz kilka odnośników, sprawdzisz, który był najczęściej klikany. UTM umożliwiają zweryfikowanie, jaki ruch przyniosła witrynie kampania… outdoorowa. Wystarczy umieścić w reklamie link z odpowiednim przekierowaniem do otagowanego URL-a. Pozyskane dane sprawdzisz oczywiście w Google Analytics. Wykorzystaj potencjał tego systemu analitycznego i podejmuj uzasadnione danymi decyzje związane z witryną i działaniami marketingowymi. 

Sprawdź także inne artykuły o tematyce Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Jak wybrać domenę dla firmy?

Chcesz zaistnieć w sieci? Jednym z pierwszych kroków powinno być założenie strony WWW. Potrzebujesz również adresu witryny, czyli…
Więcej...

TTFB – co to jest i na co wpływa?

Internauci chcą, by strony WWW ładowały się maksymalnie szybko. Każda sekunda oczekiwania na możliwość korzystania z witryny łączy…
Więcej...

Jak zbudować pierwszą stronę? Wybór motywu

Zakładasz stronę WWW opartą na systemie WordPress? Kiedy witryna będzie już zainstalowana, jednym z Twoich kolejnych kroków będzie…
Więcej...

Pierwsza strona – jak przygotować treści?

Masz już domenę, wybrałeś hosting, zainstalowałeś system CMS, więc w kolejnym kroku nadszedł moment wypełnienia serwisu treściami. Bez…
Więcej...

Jak założyć blog?

Kiedyś blogi kojarzyły się głównie z internetowymi pamiętnikami lub stronami, na których dana osoba dzieliła się swoimi opiniami…