Na czym polega pozycjonowanie strony WWW?

Wyszukiwarka Google jest w Polsce wybierana przez ponad 95 proc. internautów. Biorąc pod uwagę, że korzystających z sieci w naszym kraju jest ok. 30 mln, to pozwala ona dotrzeć z ofertą do nawet ponad 28 mln osób. Żeby jednak internauta mógł znaleźć Twoją stronę, najpierw musi się ona znaleźć na wysokiej pozycji. Do osiągnięcia tego celu potrzebujesz pozycjonowania. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie strony WWW.

Pozycjonowanie – co to jest i o co właściwie chodzi?

W sieci bardzo często możesz spotkać się z używaniem zamiennie pojęć SEO (Search Engine Optimization) i pozycjonowanie. Tymczasem nie oznaczają one tego samego. SEO to dostosowanie witryny do wymagań algorytmu wyszukiwarek, natomiast pozycjonowanie jest pojęciem szerszym i obejmuje wszystkie działania, które zmierzają do osiągnięcia większej widoczności w wynikach wyszukiwania. 

Celem prac powinno być osiągnięcie maksymalnie wysokich pozycji – najlepiej TOP1, a to ze względu na klikalność poszczególnych rezultatów. Im wyższa pozycja, tym teoretycznie więcej odwiedzin, chociaż to akurat zależy od różnych czynników, m.in. tego, z jakich elementów składa się dany wynik. Zerknij poniżej. Ponad 90 proc. internautów klika wyłącznie rezultaty w TOP10. Strona, która znajduje się w TOP1 może liczyć na ponad 40 proc. kliknięć, ale już taka, która jest na pozycji 10. – zaledwie 3 proc. Właśnie dlatego tak ważne jest osiągnięcie jak najwyższego wyniku. 

Jaki jest średni współczynnik klikalności Google według pozycji?
Jaki jest średni współczynnik klikalności Google według pozycji?Źródło: https://clictadigital.com/what-is-the-average-google-click-through-rate-by-position/

Pozycjonowanie strony WWW – jak osiągnąć wysokie pozycje?

Wpływ na widoczność witryny w Google ma wiele czynników. Teoretycznie jest ich około 200, natomiast są takie, które mają większe i mniejsze znaczenie. Przeanalizujemy wybrane z nich – skupienie się na nich w zdecydowanej większości przypadków przyniesie bardzo dobre rezultaty. Natomiast barierą może być domena. Jeśli jej historia jest negatywna, ma bardzo niskiej jakości profil linkowy, to dotarcie do wysokich pozycji może być bardzo trudnym zadaniem, a czasami po prostu zupełnie nieopłacalnym w realizacji. Sprawdź, na jakich czynnikach warto się skupić, aby osiągnąć wyższe pozycje w Google.

Analiza słów kluczowych

Treści na stronie internetowej nie powinny być przypadkowe. Jeśli chcesz, aby internauci znajdowali Twoje materiały w Google, to najpierw musisz wiedzieć, czego oni właściwie szukają i jak to nazywają. Ważne jest również dopasowanie się do intencji użytkownika, wykorzystanie w treści odpowiednich słów. Dlatego przed napisaniem danego materiału należy opracować listę słów kluczowych, które wykorzystasz w treści. Do tego możesz użyć różnych narzędzi – Planera słów kluczowych Google Ads, Semstorm, Senuto czy keywordtool.io, a najlepiej skorzystaj z kilku na raz. Pokazują one, jaka jest szacowana liczba wyszukiwań poszczególnych fraz, a także bardzo cenną informację, jaką jest CPC, czyli kwota, którą musiałbyś zapłacić za każde kliknięcie, chcąc reklamować się na daną frazę w Google Ads. Im wyższa stawka, tym większa konkurencyjność, ale również rośnie szansa na to, że zdobycie wysokiej pozycji na to zapytanie może przynieść dobrze konwertujący ruch. 

Możesz sięgnąć od razu po takie narzędzia jak Contadu czy Surfer SEO, które podpowiadają, gdzie należy umieścić poszczególne słowa kluczowe, aby zwiększyć szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji. Sugerują one liczbę nagłówków, powtórzeń poszczególnych fraz czy dodanych zdjęć. To narzędzia, które są bardzo popularne aktualnie i ułatwiają pracę, natomiast wiążą się ze sporym wydatkiem. 

Odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych

Ustalenie listy fraz to jedno, a kolejnym krokiem jest właściwe ich użycie. Najważniejsze słowo kluczowe dla danej podstrony powinno się pojawić w:

  • W title SEO strony – czyli tytule, który wyświetla się m.in. w przeglądarkach. Najważniejsze słowo powinno się znajdować jak najbliżej początku title. Warto, aby ta treść miała nie więcej niż ok. 60 zzs, a dokładnie 600 px, gdyż w przeciwnym wypadku maleją szansę na to, że Google użyje tytułu w wynikach wyszukiwania.
  • W opisie SEO strony – czyli w description. Ten element wpływa na CTR, natomiast nie rzutuje na pozycję. Lepiej jednak wypełniać go unikatową treścią, aby być gotowym na ewentualne zmiany w algorytmie w przyszłości.
  • W nagłówku H1 – najczęściej jest nim tytuł danej podstrony, np. tytuł artykułu albo nazwa realizowanej usługi.
  • W pozostałych nagłówkach – od H2 do nawet H6, o ile rzeczywiście w contencie jest na to miejsce. Chodzi również o naturalne zastosowanie tych fraz – nie używamy ich na siłę. 
  • W pozostałym contencie – warto powtarzać frazę, również w wersji odmienionej, ale zachowując wspomnianą naturalność.
  • W leadzie – tj. we wstępie do artykułu.

Mniej istotne słowa kluczowe należy wpleść w tekst także naturalne. Idealnie, jeśli pojawią się one w nagłówkach. 

Nawet najlepszy content, idealnie zoptymalizowany, nie osiągnie wysokich pozycji bez odnośników prowadzących do witryny. Proces link buildingu jest jednym z najbardziej wymagających w SEO, gdyż w dużej mierze stanowi zagadkę. Nie jest tak, że każdy odnośnik prowadzący do Twojej witryny pozytywnie wpłynie na jej widoczność. To zależy od wielu czynników. Linki możesz pozyskiwać z przeróżnych źródeł – artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, fora, komentarze i nie tylko. Za każdym razem, kiedy zamierzasz zdobyć odsyłacz na danej stronie, warto się jej przyjrzeć. Jak będzie oznaczony ten link? Jeśli będą to rel sponsored lub UGC, to nie przyniesie on efektów. Natomiast odnośniki nofollow i potocznie nazywane dofollow już tak. 

Przed podjęciem się link buildingu warto sprawdzić pod tym kątem konkurencję. Do tego możesz wykorzystać przeróżne narzędzia, takie jak choćby to – ahrefs.com/pl/backlink-checker. Na tej podstawie możesz znaleźć miejsca, z których warto linkować. Pamiętaj jednak, że zdobycie dokładnie tych samych odnośników wcale nie musi Ci przynieść takich samych pozycji. To zależy od wielu czynników. Ahrefs wyświetla, jakie są atrybuty danych odsyłaczy. 

Link building a pozycjonowanie stron WWW

Wewnętrzne linkowanie

Kolejnym ważnym czynnikiem, który ma wpływ na widoczność strony jest jej struktura i linkowanie pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie. Pierwszym z istotnych elementów jest główne menu. Należy je podzielić na kategorie i podkategorie tak, aby internauta maksymalnie łatwo mógł dotrzeć do poszczególnych produktów czy artykułów na stronie. Jeśli chodzi o nazwy tych kategorii, to należy używać takich fraz, które są często wyszukiwane przez internautów, ale oczywiście nie zawierają błędów i jasno przekazują, co po kliknięciu danego linka znajdzie użytkownik sieci.

Zadbać należy też o menu okruszkowe, czyli breadcrumps. Widzisz je na poniższym przykładzie. Dzięki niemu internauta może, będąc w różnych częściach strony, przejść o poziom wyżej czy niżej. 

Wewnętrzne linkowanie a pozycjonowanie stron
Źródło: https://www.empik.com/wiertarko-wkretarka-akumulatorowa-energy-18v-li-ion-uchwyt-10-mm-aku-2ah-lad-karton-graphite,p1253368578,dom-i-ogrod-p

Do linkowania wewnętrznego zalicza się też odnośniki w artykułach blogowych, opisach kategorii czy opisach produktów, prowadzące do innych podstron serwisu. 

Wszystkie te składowe linkowania wewnętrznego ułatwiają robotowi Google docieranie do poszczególnych podstron serwisu. Fakt, że do konkretnego materiału prowadzi wewnętrzny odnośnik, pozytywnie wpływa na jego widoczność w Google. Linkowanie wewnętrzne należy do bardzo ważnych elementów, jeśli chodzi o budowanie widoczności strony w Google. 

Certyfikat SSL

Wprawdzie nie jest to czynnik, który ma jakiś większy wpływ na pozycję, ale korzystanie z szyfrowanego połączenia jest po prostu niezbędne. Witryna, która używa SSL ma adres zaczynający się od HTTPS, a nie od HTTP. Nie jest oznaczana przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczona. Jeśli zaczniesz szukać w Google, to trudno Ci będzie znaleźć na wysokich pozycjach stronę bez szyfrowanego połączenia. Co ono właściwie daje?

Otóż dzięki certyfikatowi SSL dane przesyłane pomiędzy stroną a urządzeniem internauty są szyfrowane. Oznacza to, że nie mogą być zmienione ani przejęte przez kogokolwiek nieuprawnionego. Z tego rozwiązania korzysta około 80 proc. serwisów. 

SSL a pozycjonowanie
Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault

Core Web Vitals

Jednym ze stosunkowo nowych czynników rankingowych jest CWV, czyli zestaw wskaźników dotyczących szybkości i wydajności działania strony, a także związanych z tym doświadczeń użytkowników. Google ocenia witryny pod kątem kilku elementów. Póki co nie jest to czynnik, który ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o widoczność witryny, natomiast prawdopodobnie jego znaczenie będzie rosło. Dlatego warto optymalizować stronę pod tym kątem. Wynik Twojej witryny możesz sprawdzić, korzystając z darmowego narzędzia PageSpeed Insights. Pamiętaj, że wydajność strony ma wpływ nie tylko na zajmowaną przez nią pozycję, ale jest również czynnikiem istotnym, jeśli chodzi o konwersję. 

Core Web Vitals a pozycjonowanie

Przyjazne adresy URL

W zasadzie wszystkie popularne systemy CMS automatycznie umożliwiają korzystanie z takich adresów, ale możesz trafić też na takie, gdzie nie ma tego rozwiązania. Tymczasem jest ono niezbędne. Adresy URL nie powinny się składać z ciągu przypadkowych znaków – powinny być opisowe. To czynnik, który ma wpływ na widoczność w Google, a także na CTR w wynikach wyszukiwania. Już na podstawie adresu URL internauta widzi, czego może się spodziewać po kliknięciu danego wyniku. Jeśli zerkniesz do rezultatów wyszukiwania Google, to trudno Ci będzie znaleźć na wysokich pozycjach URL, który nie jest przyjazny. 

Pozycjonowanie strony WWW – podsumowanie

Nie są to wszystkie czynniki, które mają wpływ na widoczność strony w Google, natomiast należą one do kluczowych. Jeśli zadbasz o te elementy, to możesz spodziewać się, że witryna będzie stale poprawiać pozycje i budować coraz większy ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Staraj się systematycznie rozwijać witrynę. Wprowadzaj na nią świeży content, aktualizuj ten, który już znajduje się w witrynie. To zdecydowanie słuszny krok. 

Przeczytaj także: Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO
Zobacz ofertę szybkiego i taniego hostingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne…
Więcej...

Czym są mapy ciepła?

Osiąganie celów, które ma realizować strona, wymaga pochylenia się nad wieloma kwestiami. Sukces zależy od konstrukcji witryny –…
Więcej...

Jak zarabiać na blogu?

Blog nie musi być wyłącznie sposobem na wyrażenie swojego zdania. Może Ci przynosić przychód, a nawet zapewniać utrzymanie…