Jak zbudować pierwszą stronę? Wybór motywu

Zakładasz stronę WWW opartą na systemie WordPress? Kiedy witryna będzie już zainstalowana, jednym z Twoich kolejnych kroków będzie wybór motywu. Nasze sugestie dotyczą WP, ale pod wieloma względami na te same kwestie powinieneś zwrócić uwagę, jeśli szukasz rozwiązania dla innego systemu CMS. Jak i na co zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni motyw WordPress?

Motywy w systemie WordPress

Na wstępie wyjaśnijmy słownictwo. Być może spotkałeś się z używaniem pojęcia szablon jako synonimu terminu motyw. Nie są one tożsame – drugie z nich jest węższe. Dlatego lepszym wyborem jest korzystanie z określenia motyw. Wprawdzie to tylko szczegół, ale warto mieć świadomość, że taka różnica występuje.

Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego systemu WordPress możesz wybrać zakładkę Wygląd, a następnie kliknąć Motywy, aby móc przeglądać, jakie są dostępne. Ten CMS daje Ci możliwość ich filtrowania według różnych kryteriów, a możesz też wyszukać odpowiedni po prostu na podstawie słowa kluczowego lub znanej Ci nazwy.

W styczniu 2022 roku do Twojej dyspozycji było ponad 9 tys. motywów, które znajdują się w bazie WordPressa. 

Widok strony https://wordpress.org/themes/ w przeglądarce internetowej

Oczywiście nie musisz z nich korzystać – mogą pochodzić z innego źródła, też darmowego. Poza tym do wyboru masz również wiele płatnych szablonów. Tylko czy w ogóle warto brać pod uwagę rozwiązania wymagające zapłaty, skoro masz do dyspozycji tak wiele dostępnych bez kosztów? Zdecydowanie tak, a przemawiają za tym następujące argumenty:

  • Koszt motywu nie jest wysoki – najczęściej to kilkaset złotych.
  • Nie są tak powszechnie wykorzystywane – w przypadku darmowych ten sam motyw może być używany przez tysiące stron. Na przykład OceanWP zainstalowano na… ponad 700 tys. witryn.
  • Bezpieczeństwo – o ile WordPress jest bezpiecznym systemem, to już nie do końca tak to wygląda w przypadku motywów będących dziełem programistów, którzy z czasem porzucają swój projekt, nie aktualizują go. Później okazuje się, że znaleziono w nich błędy i strony padają ofiarami ataków. W przypadku odpłatnych motywów możesz mieć niemal pewność aktualizacji.
  • Support – pojawi się problem z motywem? Możesz się skontaktować z twórcami, którzy udzielą pomocy. 
  • Dopracowanie – twórcy odpłatnych szablonów muszą oferować perfekcyjne rozwiązania, gdyż w przeciwnym wypadku ich produkt nie zdobędzie zainteresowania klientów.

Jeśli zatem tworzysz projekt, w który chcesz się zaangażować, to jak najbardziej warto zainwestować w odpłatny motyw. Mało tego – dobrym krokiem jest postawienie na to rozwiązanie również wtedy, gdy budujesz zaplecze SEO. Takie motywy nie są tak powszechnie wykorzystywane, a poza tym są zoptymalizowane m.in. pod względem szybkości ładowania strony.

Jeśli chcesz zainwestować w motyw, to bierz pod uwagę najpopularniejsze sklepy, które je oferują, czyli https://themeforest.net/ i https://www.templatemonster.com/pl/. Oczywiście możesz też zdecydować się na bogatszą, odpłatną wersję wielu szablonów, które znajdziesz w bazie systemu WordPress. Niemal zawsze wiąże się to z większymi możliwościami. 

Jeśli przeglądając strony WWW, trafiłeś na motyw, który Ci się podoba, ale nie masz pojęcia, jak on się nazywa, to skorzystaj z tego narzędzia – https://satoristudio.net/what-wordpress-theme/. Jeśli zostanie rozpoznany, to wyświetlą się informacje na jego temat, łącznie z adresem strony domowej twórców. 

Widok strony https://satoristudio.net/what-wordpress-theme/ w przeglądarce internetowej

Jak wybrać motyw WordPress – na co zwrócić uwagę?

Opcji wyboru masz całe mnóstwo, ale zdecydowanie ograniczysz ich liczbę, jeśli odpowiednio przygotujesz się do podjęcia decyzji, tzn. będziesz wiedzieć, co jest Ci potrzebne. Znaczenie powinno mieć wiele kwestii. Oto, na co warto zwrócić uwagę:

  • Oceń wygląd oraz użyteczność – zarówno w przypadku darmowych, jak i płatnych motywów masz możliwość sprawdzenia wersji demo. To okazja do oceny, czy odpowiada Ci on wizualnie oraz czy na pewno jego konstrukcja spełnia oczekiwania pod względem użyteczności. Czy motyw pasuje kolorystycznie do tematyki Twojej działalności? Pod kątem układu strony? W sieci znajdziesz wiele uniwersalnych motywów, ale czy będą one odpowiednie dla każdej witryny? Nie do końca. Unikaj również takich, w których wykorzystywane są mało popularne, udziwnione czcionki. 
  • Dostępne wersje językowe – najczęściej instrukcje do motywów są dostępne w języku angielskim, ale być może bardzo zależy Ci na polskim. Sprawdź, czy jest takie tłumaczenie w wybranym przypadku.
  • Dodatkowe funkcje – motyw może dawać rozmaite możliwości, proponować przeróżne rozwiązania. Nie chodzi tutaj o to, aby było ich jak najwięcej. Zastanów się, czego potrzebujesz, a najlepiej skonsultuj się z osobami, które prowadzą stronę opartą na WP, aby podpowiedziały Ci, jakie rozwiązania mogą Ci być potrzebne.
  • Responsywność – to już konieczność. Strona musi się dostosowywać do różnych urządzeń. Obecnie ponad 50 proc. internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych. Responsywność jest również czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google oraz wpływa na konwersję. Sprawdź, czy strona, która prezentuje demo motywu, jest responsywna. Skorzystaj z narzędzia od Google – https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Widok strony https://search.google.com/test/mobile-friendly/result?id=8LNDZdy9EhjzQETZvzsCUA w przeglądarce internetowej
  • Szybkość ładowania strony – to kolejny element, który ma wpływ na konwersję, a także jest czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google. Oczywiście szybkość ładowania Twojej witryny będzie zależeć m.in. od użytych zdjęć, wstawionych reklam, dodatków oraz hostingu, ale i tak warto sprawdzić tę kwestię. Narzędzie, za pomocą którego to zrobisz, znajdziesz tutaj: https://pagespeed.web.dev/. Zwróć uwagę na wyniki, które widzisz na screenie. Dotyczą Core Web Vitals, czyli nowego czynnika rankingowego Google. 
Widok strony https://pagespeed.web.dev/ w przeglądarce internetowej
  • Popularność motywu – jeśli jest bardzo często wykorzystywany, to może być jednoznaczne z tym, że prowadzący strony są z niego zadowoleni. Tylko skąd masz wiedzieć, jak dużym zainteresowaniem cieszy się dany motyw? Sprawdzisz to za pomocą narzędzia https://www.wpthemedetector.com/. Wprowadź adres strony, która z niego korzysta, a dowiesz się więcej. Jak możesz zobaczyć poniżej, 20 na 10 tys. przeanalizowanych stron korzysta właśnie z ColorMag. 
Widok strony https://www.wpthemedetector.com/ w przeglądarce internetowej
  • Sprawdź opinie o motywie – w przypadku tych, które znajdziesz w bazie WordPressa, nie ma recenzowania. Natomiast w innych źródłach już tak. Warto wczytać się, co nie odpowiadało poszczególnym użytkownikom, co im przeszkadzało. Nie skupiaj się wyłącznie na najlepszych opiniach – najczęściej więcej możesz się dowiedzieć z tych gorszych ocen. 
  • Wykorzystaj filtry – motywów w bazie Google jest mnóstwo, a przeglądanie w poszukiwaniu odpowiedniego może Ci zająć mnóstwo czasu. Ułatwisz sobie zadanie, jeśli skorzystasz z filtrowania wyników. Możesz określić tematykę strony, oczekiwane funkcje, a także preferowany układ witryny. Dzięki temu wybór możesz ograniczyć z setek czy tysięcy do kilkunastu motywów, które spełniają wszystkie oczekiwania. 

Wybór motywu – podsumowanie

Jeśli chcesz zbudować stronę, wobec której masz ambitne plany, zamierzasz ją rozwijać, to poświęć czas na wybór odpowiedniego motywu. Jak najbardziej weź pod uwagę również płatne. Wydając stosunkowo niewielką kwotę, zyskujesz motyw, który będzie zapewne rozwijany oraz daje dostęp do oczekiwanych przez Ciebie możliwości. Jeśli obierzesz inny kierunek, to zapewne i tak znajdziesz oczekiwany motyw w bazie darmowych systemu WordPress.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

WP staging, czyli wersja testowa WordPressa

Masz pod opieką strony oparte o WordPress lub WooCommerce? Wprowadzasz jakieś zmiany, co do których nie jesteś pewien,…
Więcej...

Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne…
Więcej...

Bezpieczny WordPress, czyli jaki?

Wybrałeś system WordPress jako CMS, na którym oparta jest Twoja strona WWW? Zatem zdecydowałeś się na najczęściej wykorzystywane…
Więcej...

Na czym polega pozycjonowanie strony WWW?

Wyszukiwarka Google jest w Polsce wybierana przez ponad 95 proc. internautów. Biorąc pod uwagę, że korzystających z sieci…