Chcesz zaistnieć w sieci? Jednym z pierwszych kroków powinno być założenie strony WWW. Potrzebujesz również adresu witryny, czyli domeny. Wprawdzie możesz skorzystać z subdomeny, którą prawdopodobnie udostępni Ci w ramach usługi serwerowej firma hostingowa, ale powinieneś zarejestrować własną domenę, która będzie do Twojej dyspozycji dotąd, aż będziesz chciał z niej korzystać. Dlaczego to jedyne słuszne rozwiązanie i jak wybrać odpowiednią domenę?
Własna domena – dlaczego warto?
Na początek rozwiejmy kwestie nazewnictwa. Piszemy, że domena jest Twoja, ale tak naprawdę jesteś jej abonentem i pozostaje ona do Twojej dyspozycji przez opłacony okres. Kiedy nie zapłacisz za kolejny rok jej użytkowania, docelowo trafi ona do puli wolnych adresów i będzie mogła być zarejestrowana przez dowolnego zainteresowanego nią.
Dlaczego własna domena to jedyny słuszny wybór? Zapewne będziesz promować swoją firmę – w serwisach społecznościowych, na wizytówkach, plakatach i innych materiałach pojawi się ten adres. Być może będziesz również inwestować w SEO, budować profil linkowy strony. To wszystko pochłonie znaczne wydatki. Jeśli korzystasz z subdomeny, to tak naprawdę masz do dyspozycji adres w czyjejś domenie. Kiedyś możesz go stracić. Własna domena oznacza, że będziesz z niej korzystać do momentu, w którym będzie Ci ona potrzebna.
Poza tym – to już standard w sieci. Własna domena ma wpływ na wizerunek marki. Ponadto taki adres najczęściej jest o wiele łatwiej zapamiętać niż ten w subdomenie. Przebierasz w dostępnych rozszerzeniach i najczęściej znajdziesz dokładnie taką domenę, która spełni Twoje oczekiwania. Na co powinieneś zwrócić uwagę, szukając jej?
Poszukiwania domeny dla firmy – na co zwrócić uwagę?
Wybór domeny powinien być przemyślany, a szukając jej, warto zwrócić uwagę na wiele kwestii. Nie podejmuj decyzji pochopnie. Poświęć czas na analizę, jaki wybór będzie najlepszy. Dzięki temu są większe szanse na to, że będziesz zadowolony z zarejestrowanego adresu.
Wybór rozszerzenia
W tym przypadku nie ma uniwersalnej rady. Powinieneś brać pod uwagę, do kogo kierujesz ofertę. Jeśli do klientów z Polski, to postaw na .pl, jeśli do mieszkańców Unii Europejskiej, to wybierz .ue., a w przypadku gdy do zamieszkujących Niemcy – zarejestruj adres z końcówką .de. To czynnik, który ma znaczenie i może mieć wpływ na poziom konwersji.
Natomiast ogólnie polskie firmy stawiają na rozszerzenie .pl – jest to najczęściej rejestrowana końcówka w naszym kraju. Według danych NASK liczba aktywnych domen .pl wynosiła według stanu z 2 lutego 2022 roku ponad 2,53 mln.
Oczywiście nie musisz wybierać końcówki .pl. Do wyboru masz ogrom rozszerzeń, a w tym tzw. nowe domeny. Tym samym Twoja strona firmowa może mieć końcówkę .marketing, .pizza, .club i wiele innych. Jeśli do Twojego biznesu pasuje jedno z takich rozszerzeń, to czemu nie – być może warto spróbować. Na pewno taki adres może być łatwy do zapamiętania. Natomiast według stanu na dziś nie jest to popularne w Polsce rozwiązanie. Według danych ntldstats.com takich aktywnych domen jest przeszło 90 tys.
Nazwa w domenie
To kolejna kwestia, którą warto przemyśleć. Nazwa, która znajdzie się w domenie, powinna być unikatowa, a nie podobna do setek innych. Jeśli prowadzisz pizzerię, to wybór domeny np. pizza-wroclaw24h.pl nie jest najlepszym pomysłem. Być może usłyszałeś, że mając taki adres, automatycznie znajdziesz się na wysokiej pozycji w Google na takie zapytanie – nie jest to prawda. Najlepiej użyj nazwy Twojej marki, ale bez końcówek wskazujących na jej statut prawny, takich jak np. spółka z o.o. Najlepiej niech to będzie np. nazwa-firmy.pl. Taki adres może być łatwy do zapamiętania i rzeczywiście będzie wskazywać na Twoją markę.
Sprawdź historię domeny
Być może nie przeszło Ci to przez myśl, ale to bardzo ważny krok. Znalazłeś adres, który idealnie wpisuje się w Twoje oczekiwania, ale skąd pewność, jak był on dotąd użytkowany? Weryfikacja jest konieczna i powinieneś sprawdzić adres, korzystając z różnych narzędzi, takich jak:
- Google – po prostu wyszukaj domenę i sprawdź, jakie są wzmianki na temat marki. Przykładem, dlaczego warto, jest adres xtreem.pl, która jakiś czas temu był dostępny do kupna u jego z handlarzy. Internauci zwrócili jednak uwagę, że to adres, z którego korzystała wcześniej firma, która prowadziła sklep WWW i oszukała klientów – ponad 800 osób nie otrzymało zamówionego towaru. Pozostałością po firmie jest wizytówka Google z wieloma negatywnymi opiniami. Załóżmy, że utworzyłbyś stronę pod takim adresem – to od razu oznaczałoby problemy, a być może do Ciebie zaczęliby się zgłaszać ci, którzy byli poszkodowani przez prowadzących ten sklep?
- Senuto – lub inne narzędzie, w którym możesz sprawdzić historyczną widoczność domeny. Prawdopodobnie będzie Ci zależeć na budowaniu widoczności strony w Google. Możliwe, że ktoś porzucił dany adres dlatego, że witryna systematycznie traciła wysokie pozycje. Być może został na nią nałożony filtr algorytmiczny, była celem ataku hackerskiego i nastąpił drastyczny spadek widoczności. Jeśli malała ona od momentu, kiedy domena trafiła jako wolny adres na rynek, to jest to oczywiście naturalne. Jeśli jednak nagle nastąpił drastyczny spadek, to wtedy jest to podejrzane i wybór takiej domeny może się wiązać z problemami. Oczywiście przyczyny mogą być różne, ale lepiej się im przyjrzeć.
- Ahrefs – to narzędzie do analizy profilu linkowego. Odnośniki są ważnym czynnikiem rankingowym Google, a istotne, aby były wysokiej jakości. Linki ze spamerskich stron o słabych parametrach SEO nie pomogą w budowaniu widoczności. Sprawdź domenę w tym narzędziu i zwróć uwagę przede wszystkim na nienaturalną liczbę odnośników – wyrażoną w tysiącach – i dziwne źródła – np. z domen rosyjskich. Może to sugerować, że witryna była celem ataku hackerskiego i po prostu budowanie jej widoczności w Google będzie bardzo trudne, a może nawet niemożliwe.
- https://web.archive.org/ – to narzędzie umożliwia sprawdzenie, jaka strona znajdowała się pod danym adresem nawet kilkanaście lat temu. Możesz tak dowiedzieć się, czy czasami nie prowadzono tam nielegalnej działalności czy jakiekolwiek innej, która mogłaby mieć negatywny wpływ na wizerunek Twojej marki. Jako ciekawostka poniżej – pierwsza kopia portalu onet.pl zapisana przez to narzędzie – z lutego 1997 roku.
Sprawdź, czy nie planujesz użyć zastrzeżonego znaku towarowego
Pewne znaki towarowe są opatentowane i używając ich, łamiesz prawo. O tę kwestię powinieneś zadbać już na etapie wyboru nazwy firmy, ale zrób to także obowiązkowo przed rejestracją domeny. Może być tak, że dany znak towarowy jest chroniony na terenie całej Unii Europejskiej, a został zastrzeżony przez firmę z innego kraju. Na szczęście tę kwestię możesz zweryfikować bez konieczności udawania się do urzędów – wystarczy, że skorzystasz z internetowych baz, takich jak:
Jeśli nie znalazłeś danej nazwy w tych bazach jako zastrzeżonej, to możesz ją dalej brać pod uwagę. Ważne, abyś nie zajmował się tym wtedy, gdy już zarejestrujesz domenę i zainwestujesz w nią pieniądze. Może się wówczas okazać, że zgłosi się do Ciebie firma, która zastrzegła dany znak towarowy i będzie się domagać przekazania domeny – mając do tego jak najbardziej prawo.
Wybór domeny dla firmy – poświęć na to czas!
Nie warto decydować się pochopnie na daną domenę. Zdecydowanie dobrym krokiem jest poświęcenie czasu na analizę i porównanie różnych możliwości, by na tej podstawie wybrać tę najlepszą, mając świadomość, że adres nie niesie ze sobą przeróżnych problemów, które mogą pojawić się w związku z jego użytkowaniem.
Jeśli zdecydujesz się na hosting w Hostido, to w ramach wszystkim pakietów poza NVM1 otrzymasz domenę .pl opłaconą na rok bez zobowiązania do jej przedłużenia!