Oprogramowanie sklepu internetowego – jakie wybrać?

System, na którym bazuje dany sklep to jeden z kluczowych elementów na drodze do założenia takiej witryny. Ma on wpływ na koszt realizacji, późniejsze wydatki związane z aktualizacjami, dostępność gotowych rozwiązań i wiele innych kwestii. Na które oprogramowanie sklepu internetowego się zdecydować? 

Wybieramy oprogramowanie sklepu – na co zwrócić uwagę?

Zainteresowani założeniem sklepu WWW mają do dyspozycji różne rozwiązania. Jednym z nich są aplikacje dostępne w modelu SaaS – otrzymują wtedy zainstalowaną witrynę, którą trzeba tylko spersonalizować. Nie interesuje ich kwestia szukania hostingu, aktualizowania skryptów, a wszystko kosztem miesięcznego czy rocznego abonamentu. 

Kolejną opcją jest postawienie na oprogramowanie sklepu internetowego, które jest przygotowane w 100 proc. pod oczekiwania zlecającego. Wiąże się to z dużym wydatkiem, najczęściej z dosyć długim oczekiwaniem na realizację, ale dzięki temu klient otrzymuje dokładnie to, czego chce. Trzecim wyjściem jest oprogramowanie open source, które dostępne jest za darmo. Za jego pomocą można uruchomić sklep stosunkowo niskim kosztem. To właśnie takie rozwiązania zdecydowanie dominują na rynku w Polsce i na świecie. Jak widać na wykresie poniżej, liderem w naszym kraju jest WooCommerce z wynikiem 22 proc., a drugie miejsce zajmuje PrestaShop – 21 proc.

Najcześciej używane technologie sklepów internetowych w Polsce
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Światowym liderem jest także WooCommerce, z tym, że na drugiej pozycji jest mniej popularne u nas Shopify. Przyjrzyjmy się najbardziej znanym darmowym oprogramowaniom sklepów, sprawdźmy ich wady i zalety. 

Liderzy oprogramowania sklepu internetowego na świecie
Źrodło: https://trends.builtwith.com/shop/

WooCommerce

To rozwiązanie w ostatnich latach wyrosło na lidera rynkowego. WooCommerce to wtyczka do systemu WordPress, która powoduje, że witryna zyskuje możliwości niezbędne do prowadzenia sklepu WWW. Natomiast WP to obecnie zdecydowanie najpopularniejszy system CMS na świecie.  Aktualnie na WooCommerce bazują miliony sklepów, a przemawia za tym wiele zalet tej propozycji:

  • Łatwa obsługa – szczególnie dla tych internautów, którzy mają doświadczenie z systemem WordPress. 
  • Duża baza pluginów – w sumie do WP jest ich blisko 60 tys., natomiast tylko część to wtyczki dla sklepów. Nie zmienia to jednak faktu, że za ich pomocą można uzyskać niemal każde rozwiązanie, które może się przydać w witrynie.
  • Nieustanny rozwój – oprogramowanie to jest wciąż aktualizowane. Od dawna nie wykryto w nim poważnego błędu. Bugi natomiast są znajdowane w nieaktualizowanych pluginach i motywach.
  • Ogromna społeczność – zainteresowanie tym oprogramowaniem powoduje, że jego społeczność jest bardzo duża. Zajmuje się nim mnóstwo programistów, więc bez problemów znajdziesz wykonawców przeróżnych zleceń, a na dodatek koszt realizacji nie będzie wygórowany. 
  • Prosta instalacja – w zasadzie to nie musisz mieć żadnej specjalistycznej wiedzy, aby uruchomić sklep. W Hostido proponujemy Ci skorzystanie z instalatora aplikacji, za pomocą którego kilkoma kliknięciami zainstalujesz system WordPress z wtyczką WooCommerce. 

WooCommerce sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów, natomiast nie do końca może być dobrym rozwiązaniem dla witryn z bardzo dużą liczbą produktów. Zarządzanie nimi może być problematyczne.

PrestaShop

Drugie pod względem popularności w Polsce oprogramowanie jeszcze kilka miesięcy temu zajmowało pierwszą pozycję, natomiast przy takim zainteresowaniu, jakie ma WordPress, trudno było ją utrzymać. PrestaShop ma długą historię i wiele zalet. Jest rozwijane od 2007 roku. Utworzono do niego mnóstwo pluginów, za pomocą których można uzyskać w sklepie oczekiwane funkcje. Natomiast jest ich mniej niż dla WooCommerce, a ponadto przeważnie korzystanie z nich wiąże się z większym wydatkiem. Warto zwrócić uwagę na to, że pluginy nie zawsze są kompatybilne z najnowszymi wersjami PrestaShop, ale to jest akurat problem, który dotyczy nie tylko tego oprogramowania.

Założenie sklepu jest bardzo łatwe – w tym przypadku również można użyć instalatora aplikacji, tak więc zadanie wymaga poświęcenia dosłownie chwili. Do największych zalet PrestaShop należą:

  • Niskie koszty początkowe – zależą one od rozwiązań, których potrzebujemy i specjalistów, których zatrudnimy. Natomiast samo zainstalowanie sklepu jest na tyle proste, że poradzi sobie z tym nawet osoba, które nie ma doświadczenia. Ponadto niekłopotliwa jest również obsługa panelu administracyjnego, a w razie problemów można skorzystać z darmowych poradników dostępnych w sieci, które wyjaśniają wszystkie funkcje krok po kroku.
  • Łatwe zarządzanie produktami – rozwiązania zaproponowane przez autorów są bardzo intuicyjne. Jest wiele opcji zarządzania asortymentem, a korzystanie z nich nie powinno prowadzącym sklep nastręczać większych wątpliwości. 
  • Dostępność darmowych motywów i pluginów – wprawdzie tylko część jest bezpłatna, ale to powoduje, że uruchomienie sklepu jest możliwe bardzo niskim kosztem, o ile nie zależy Ci na autorskich rozwiązaniach i przygotowaniu konkretnego motywu pod zamówienie.
  • Oficjalne wsparcie techniczne – jeśli go potrzebujesz, to musisz się liczyć z wydatkiem liczonym w setkach dolarów. Natomiast na polskim rynku znajdziesz wielu programistów, którzy pomogą Ci w razie trudności. 

Jeśli chodzi o wady systemu, to mogą one być zauważalne w momencie znacznego rozbudowania sklepu. PrestaShop radzi sobie z małymi i dużymi witrynami, ale kiedy liczba produktów znacząco wzrośnie, strona stanie się wyjątkowo popularna, mogą występować przeciążenia bazy danych czy też pogorszenie wydajności, choćby w postaci wolniejszego ładowania serwisu. 

Magento

Kolejnym oprogramowaniem dostępnym na zasadach open source jest Magento, które ma również wersję płatną, ale skupmy się na darmowej. Jest to rozwiązanie rozbudowane, zapewniające mnóstwo funkcji, które są niezbędne do zarządzania sprzedażą, wysyłkami, działaniami marketingowymi i nie tylko. Ma ono długą historię – powstało w 2007 roku. Magneto jest zoptymalizowane pod SEO, ale to akurat standard wśród popularnych programów open source. Jednak niektóre funkcje związane z optymalizacją witryny mogą być dostępne dopiero po skorzystaniu z pluginów. 

Ciekawostką jest możliwość prowadzenia wielu sklepów i zarządzanie nimi z jednego panelu administracyjnego. W Magento dostępnych jest mnóstwo pluginów, z których część jest płatna, a część darmowa. Do największych zalet systemu należą:

  • Rozbudowana funkcjonalność sklepu – możliwości jest dużo. Już podstawowa wersja oprogramowania zapewnia opcje, które dla wielu witryn mogą być wystarczające.
  • Wydajność – system poradzi sobie z dużymi sklepami, które mają setki tysięcy odwiedzin miesięcznie i tysiące produktów. Jest on częstym wyborem firm prowadzących średnie i duże e-commercy.
  • Optymalizacja pod SEO.
  • Dziesiątki tysięcy płatnych i bezpłatnych modułów. 

Magento nie jest pozbawione wad. Wprawdzie poradzi sobie z obsługą dużych sklepów, ale jednocześnie wymaga serwera o bardzo dobrych parametrach. W wielu przypadkach jedyną opcją może się okazać serwer dedykowany. Ponadto panel administracyjny usługi dostarcza mnóstwa rozwiązań, ale problem tkwi w tym, że ich opanowanie i zrozumienie może zająć sporo czasu. Modyfikacja motywów Magento nie jest łatwa – wręcz jest problematyczna i wymaga wiedzy programistycznej. Pomoc specjalisty zalecana jest już na etapie instalacji sklepu, tak więc pod tym względem jest to propozycja, które zdecydowanie różni się od WooCommerce i PrestaShop. Natomiast ma ona sporo niekwestionowanych atutów, które powodują, że w przypadku niektórych zastosowań jest zdecydowanie słusznym wyborem. Zainteresowanie tym oprogramowaniem słabnie, w Polsce jest małe, ale dalej korzysta z niego wiele sklepów.

Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/Magento-Enterprise

Oprogramowanie sklepu internetowego – które wybrać?

Omówiliśmy trzy popularne rozwiązania typu open source. Zdecydowanie dobrym wyborem dla początkujących jest WooCommerce ­– stosunkowo łatwe w obsłudze. Dużo trudniejszym do zarządzania jest Magento – polecane dla bardzo dużych sklepów. Każde oprogramowanie ma wady i zalety – należy zdecydować się na system, mając na uwadze dany projekt. Warto skorzystać z podpowiedzi specjalisty. Jeśli szukasz hostingu, który zapewni odpowiednie działanie sklepu internetowego, sprawdź naszą ofertę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.