Czym są mapy ciepła?

Osiąganie celów, które ma realizować strona, wymaga pochylenia się nad wieloma kwestiami. Sukces zależy od konstrukcji witryny – użytkownicy powinni skupiać swoją uwagę na tym elemencie, który jest dla Ciebie najważniejszy. Może to być np. ikona Kup teraz czy inne. Jak sprawdzić, czy rzeczywiście internauci dostrzegają dany element? Do tego wykorzystuje się mapy ciepła. Czym są mapy ciepła i dlaczego warto ich używać?

Spis treści

Czym jest mapa ciepła?

Mapa ciepła to wizualna prezentacja zaangażowania użytkownika witryny. Pokazuje ona, które elementy strony są najbardziej podatne na interakcje. Taka mapa za pomocą kolorów wskazuje miejsca gorące i zimne. Te pierwsze najbardziej przykuwają uwagę. Dzięki narzędziom do tworzenia map ciepła wiesz, czy aby na pewno internauci koncentrują się na tym elemencie, który ma dla Ciebie największe znaczenie. Na tej podstawie możesz wyciągnąć wnioski co do zmian, które należy wdrożyć w witrynie, aby odmienić sytuację. 

Mapy ciepła korzystają z różnych danych. Mogą uwzględniać analizę kliknięć (clicktracking), śledzenie przewijania strony (scrolltracking), śledzenia ruchów kursora (movetracking), badania elementów przyciągających uwagę (movetracking). Mapa ciepła nie jest tym samym co mapa kliknięć, choć często te pojęcia są używane zamiennie. 

Jak wygląda mapa ciepła? Jej przykład możesz zobaczyć na poniższym screenie:

Przykładowa mapa ciepła
Źródło: https://www.crazyegg.com/blog/understanding-using-heatmaps-studies/

Czerwonym kolorem oznaczane są te miejsca, które najbardziej interesują odbiorcę. W powyższym przypadku masz do czynienia z typowym przeglądaniem serwisu informacyjnego. Zaczynamy od góry i lewej strony, gdzie spodziewamy się najważniejszych newsów. Mniej skupiamy się na tym, co znajduje się w prawej części witryny. 

Poniżej widzisz mapę ciepła sklepu. Jest to strona produktowa. Jak widać, w tym przypadku projekt spełnia oczekiwania – internauci koncertują się na zdjęciu artykułu i opcji dodania do koszyka. Nic nie rozprasza uwagi klientów – co jest jednym z celów sklepów. 

Mapa ciepła sklepu internetowego
Źródło: https://www.sitecentre.com.au/blog/website-ux-principles

Zerknij jeszcze na mapę ciepła wyników wyszukiwania Google. Oczywiście rezultat nie jest zaskakujący, ale też pokazuje, jak dużą różnicę robi obecność na pozycji pierwszej i kolejnych. 

Mapa ciepła wyszukiwarki Google
Źródło: https://cxl.com/blog/how-people-view-search-results/

Dlaczego warto tworzyć mapy ciepła?

Dzięki mapom ciepła możesz wyciągnąć wiele wniosków. Często niewielka modyfikacja położenia grafiki czy też edycja dosłownie jednego słowa może spowodować, że internauta na dłużej zatrzyma się przy danym materiale i zwiększy się konwersja. 

Optymalizacja treści

Zmiana kolejności słów czy podmiana całego CTA mogą spowodować, że internauci będą zwracać większą uwagę na dany komunikat i tym samym wyższa będzie konwersja. Doskonałym przykładem jest efekt wdrożeń zastosowanych w sklepie DeWALT. Buy Now okazało się klikalne o 17 proc. częściej niż Shop Now, co przy skali sprzedaży tej firmy wiązało się z bardzo dużą różnicą w przychodzie. 

Źródło: https://www.keepitusable.com/blog/how-just-word-can-change-your-conversion/

Problematyczne obszary

Na mapie ciepła możesz również zauważyć, że użytkownik rusza kursorem, ale nie podejmuje żadnych aktywności. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest problem, na który natrafił. Być może nie działa link albo internaucie wydaje się, że powinien znaleźć klikalny odnośnik, ale go nie ma. Wymaga to Twojej interwencji.

Lokalizacja menu

Czy znajduje się ono w tej części strony, na którą użytkownicy sieci patrzą? A może położone jest w najzimniejszych obszarach i wymaga przeniesienia? Zła lokalizacja menu może mieć bardzo negatywny wpływ na wyniki osiągane przez witrynę.

Umiejscowienie istotnych elementów

Chcesz zainteresować klientów jakimś elementem na stronie? Oczekujesz po nim efektu w postaci wzrostu przychodu? Sprawdź, czy jego położenie jest na tyle dobre, że rzeczywiście internauci patrzą w to miejsce i je klikają.

Narzędzia do tworzenia map ciepła

Istnieje wiele aplikacji, dzięki którym utworzysz takie mapy. Skala trudności korzystania z nich jest różna, ale są i takie, w których jedynym Twoim zadaniem jest umieszczenie w sekcji <head> strony odpowiedniego kodu, a następnie odczekanie przez określony czas na zebranie danych. Które narzędzia warto brać pod uwagę i dlaczego?

HotJar mapy ciepła

To jedna z najpopularniejszych propozycji tego typu. HotJar ma długą historię i jest bardzo rozbudowany. Dostępny jest on w wersji płatnej i darmowej, która nakłada jednak spore ograniczenia na użytkownika. Mimo popularności aplikacji nie jest ona bardzo prosta w stosowaniu – są rozwiązania, którymi zarządza się łatwiej. 

Cennik hotjar
Źródło: https://www.hotjar.com/pricing/

Microsoft Clarity

To wciąż dopracowywany, bezpłatny system od Microsoftu, który już teraz działa dobrze i szybko. Jego dużą zaletą jest bardzo prosta obsługa – wystarczy dodać na stronę odpowiedni kod i w zasadzie gotowe – rozpoczyna się zbieranie danych. 

Cennik Microsoft Clarity
Źródło: https://clarity.microsoft.com/

Mouseflow

Dzięki temu narzędziu utworzysz szczegółowe mapy ciepła. Za jego pomocą wygenerujesz ich różne typy. Możesz je wypróbować za darmo i pozyskać informacje na temat m.in. kliknięć, scrollowania i koncentrowania uwagi użytkownika. 

Cennik Mouseflow
Źródło: https://mouseflow.com/pricing/

Yandex Metrica

Kolejne z rozwiązań pochodzi od twórców najpopularniejszej w Rosji wyszukiwarki. Jego zaletą jest bezpłatny dostęp, mimo że zapewnia on niemal te same możliwości co HotJar. Teoretycznie jest to konkurencja dla Google Analytics, ale możesz potraktować to narzędzie jako dodatek do GA – umożliwiający tworzenie map ciepła. 

Cennik Yandex Metrica
Źródło: https://metrica.yandex.com/about/info/pricing

Mapy ciepła – zdecydowanie warto!

Heat mapy są sposobem na poprawienie konwersji, doświadczeń użytkownika, zwiększenie sprzedaży i doskonalenie witryny. Warto analizować, jak internauci korzystają ze strony – może to pomóc dojść do wielu konstruktywnych wniosków. 

Sprawdź też inne wpisy z kategorii Strony internetowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Jak dodać stronę do Google?

Z wyszukiwarki Google korzysta w Polsce przeszło 95 proc. internautów. Być może nie raz spotkałeś się ze stwierdzeniem,…
Więcej...

Jak wybrać domenę dla firmy?

Chcesz zaistnieć w sieci? Jednym z pierwszych kroków powinno być założenie strony WWW. Potrzebujesz również adresu witryny, czyli…
Więcej...

TTFB – co to jest i na co wpływa?

Internauci chcą, by strony WWW ładowały się maksymalnie szybko. Każda sekunda oczekiwania na możliwość korzystania z witryny łączy…
Więcej...

Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne…
Więcej...

Jak zbudować pierwszą stronę? Wybór motywu

Zakładasz stronę WWW opartą na systemie WordPress? Kiedy witryna będzie już zainstalowana, jednym z Twoich kolejnych kroków będzie…