TTFB – co to jest i na co wpływa?

Internauci chcą, by strony WWW ładowały się maksymalnie szybko. Każda sekunda oczekiwania na możliwość korzystania z witryny łączy się z ryzykiem niższej konwersji, wyższego wskaźnika odrzuceń i ogólnie tego, że użytkownik nie będzie zainteresowany dalszym użytkowaniem serwisu. Jednym z elementów, o które powinien dbać właściciel strony WWW jest TTFB. Sprawdź, co to oznacza i dlaczego jest takie ważne.

TTFB – co to jest?

TTFB to skrót od Time to First Byte, co oznacza czas do pierwszego bajta. Dokładnie chodzi tutaj o okres, jaki mija od momentu wysłania zapytania przez użytkownika, czyli próby otwarcia witryny, do pobrania pierwszego bajta danych. Zatem nie jest to czas, w którym witryna się załaduje, będzie już gotowa do dyspozycji użytkownika, tylko okres potrzebny do pierwszej odpowiedzi serwera. To wartość wyrażona w milisekundach. Obejmuje ona czas, w którym zapytanie od klienta trafia do serwera, przygotowywana jest przez niego odpowiedź i dociera ona do odbiorcy. 

TTFB obrazuje szybkość i wydajność połączenia z serwerem. Może to być jeden ze wskaźników, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze usługi serwerowej – wystarczy zestawić wyniki osiągane przez różne maszyny. Ponadto można go wykorzystać do porównania wydajności oprogramowania serwerowego czy też systemów opartych na gotowych CMS-ach. Oczywiście im niższy rezultat, tym lepiej. Co więcej, TTFB jest jednym z czynników rankingowych, które mają znaczenie, jeśli chodzi o widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Jego poprawienie nie oznacza, że automatycznie strona będzie mieć wyższe pozycje na kluczowe frazy, natomiast zdecydowanie warto zwrócić na tę kwestię uwagę. Algorytm analizuje wiele elementów, dlatego warto dopracowywać je wszystkie.

TTFB (Time To First Byte): Czas reakcji serwera
Źródło: https://web.dev/ttfb/

Jak sprawdzić TTFB strony?

Do Twojej dyspozycji jest mnóstwo narzędzi, za pomocą których zweryfikujesz wynik witryny. Oczywiście są to rozwiązania darmowe, które ponadto często od razu podpowiadają, co zrobić, aby poprawić rezultat.

PageSpeed Insights

To narzędzie od Google, które szczególnie dużym zainteresowaniem zaczęło się cieszyć w momencie, kiedy wyszukiwarka ta wprowadziła do swojego algorytmu nowy czynnik rankingowy w postaci wskaźników Core Web Vitals. Korzystając z Page Speed Insights, sprawdzisz od razu wiele elementów dotyczących witryny. Narzędzie dostępne jest pod adresem: https://pagespeed.web.dev/.

Core Web Vitals a TTFB

Byte Check

Kolejny bezpłatny i przede wszystkim prosty program, który mierzy TTFB i całkowity czas ładowania strony znajdziesz pod adresem https://www.bytecheck.com/

Przeglądarka Chrome

Żeby sprawdzić wynik, kliknij F12, następnie wybierz opcję Network.

Jak sprawdzić TTFB w Chrome?

W kolumnie Waterfall ustaw kursor na jednym z kolorowych elementów, a wtedy wyświetlą Ci się podobne informacje jak poniżej:

Co wpływa na TTFB?

Wynik TTFB zależy od wielu czynników. Znaczenie mają parametry usługi hostingowej, niezbędna jest jej odpowiednia konfiguracja, liczy się czas wykonywania skryptów PHP i ogólna wydajność samej witryny. Nie jest zatem tak, że mając niski wynik, od razu możesz mieć pewność, że przyczyną jest serwer o zbyt słabych parametrach.

TTFB jest elementem, który znacząco może wpływać na doświadczenia użytkownika – poprzez czas ładowania witryny. Problem pojawia się nie tylko w czasie pierwszego otwierania strony, ale również przy próbie otwierania kolejnych podstron. Negatywnie rzutować to może także na wykorzystanie crawl budgetu, czyli czasu, który robot wyszukiwarki poświęca na przeglądanie zasobów witryny. Może to źle odbić się na szybkości indeksacji.

Jak poprawić wynik TTFB?

Aby polepszyć rezultat, należy podjąć różne kroki. W każdym przypadku do wykonania może być coś innego, należy podchodzić do tej kwestii indywidualnie i wytypować, co trzeba poprawić. 

Skorzystaj z CDN (Content Delivery Network)

To usługa, która ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku witryn, których odbiorcy mieszkają w różnych częściach świata. Dzięki niej kopie strony są zapisane na serwerach w różnych krajach, a w momencie, kiedy użytkownik wysyła zapytanie o witrynę, jest ona pobierana z maszyny, która znajduje się najbliżej niego. To powoduje, że serwis jest szybko do dyspozycji internauty.

Aktualizuj PHP

Nowe wersje są bardziej wydajne, dlatego warto monitorować, jakie zachodzą pod tym względem zmiany. Ponadto usługa hostingowa powinna umożliwiać włącznie najnowszych PHP dla danej witryny.

Zmień usługę hostingową na lepszą

Problem może tkwić w parametrach serwera. Warto się przenieść na taką usługę, która ma lepszy procesor, więcej pamięci RAM i szybsze łącze.

Optymalizuj zapytania do bazy danych

Warto przeanalizować, czy są jakieś sposoby na ograniczenie ich liczby.

Przenieś dane na serwer bliższy użytkownikom

Nie jest jednak zawsze tak, że maszyna znajdująca się w USA będzie zapewniać gorsze wyniki dla użytkowników z Polski niż położona w Niemczech.

Wykorzystaj pamięć podręczną w warstwie aplikacji

Przykładem takiego rozwiązania jest Redis. Dzięki niemu m.in. zmniejsza się liczbę zapytań kierowanych do serwera.

Wyłącz nieistotne wtyczki

Jeśli korzystasz np. z systemu WordPress, to na pewno używasz pluginów. Przejrzyj je i usuń wszystkie, które nie są odpowiedzialne za istotne funkcje w serwisie. Ponadto warto stosować pluginy typu cache, które odciążą serwer. 

Należy pamiętać, że TTFB można mierzyć nie tylko dla strony WWW, ale również dla poszczególnych plików, które znajdują się na serwerze. Skrócenie tego czasu w ich przypadku zależy przede wszystkim od wydajnej usługi hostingowej, a także ulokowania witryny na maszynie znajdującej się stosunkowo blisko lokalizacji użytkowników witryny.

Optymalizacja TTFB – nie pomijaj jej!

Niski wynik TTFB oznacza, że trzeba podjąć działania optymalizacyjne. Dzięki nim możesz przyśpieszyć pracę witryny, poprawić szybkość jej ładowania i pozytywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników. Szukasz szybkiego serwera, dzięki któremu Twoja strona będzie działać sprawniej? Sprawdź Hostido. Przetestuj naszą usługę bez żadnych zobowiązań przez 30 dni za darmo! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Jak stworzyć ciekawy adres domeny?

Adres strony WWW powinien być łatwy do zapamiętania i ciekawy. Znajdzie się na materiałach reklamowych firmy i jest…
Więcej...

Na czym polega pozycjonowanie strony WWW?

Wyszukiwarka Google jest w Polsce wybierana przez ponad 95 proc. internautów. Biorąc pod uwagę, że korzystających z sieci…
Więcej...

Jak dodać stronę do Google?

Z wyszukiwarki Google korzysta w Polsce przeszło 95 proc. internautów. Być może nie raz spotkałeś się ze stwierdzeniem,…
Więcej...

Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne…
Więcej...

Jak zbudować pierwszą stronę? Wybór motywu

Zakładasz stronę WWW opartą na systemie WordPress? Kiedy witryna będzie już zainstalowana, jednym z Twoich kolejnych kroków będzie…