Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

Popularne oprogramowania sklepów są obecnie zoptymalizowane pod wymagania algorytmu Google. Potrzebujesz co najwyżej odpowiednich wtyczek, aby osiągnąć oczekiwany efekt. Natomiast posiadanie sklepu, którego widoczność będzie systematycznie rosnąć, wymaga wdrażania odpowiednich działań optymalizacyjnych. Jakich? Na czym polega optymalizacja SEO sklepu internetowego?

Spis treści

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – jakie działania podjąć?

Wpływ na widoczność w Google ma wiele czynników, a jednym z kluczowych jest optymalizacja zawartości strony czy też skryptów. Dlaczego mowa o tej wyszukiwarce? Otóż to właśnie ona ma w Polsce zdecydowanie największy udział w rynku. W czerwcu 2021 roku było to przeszło 95 proc. 

Udział wyszukiwarek używanych w Polsce.
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202106-202206

Możliwe, że Twój sklep ma już bardzo dobry profil odnośników, które prowadzą do witryny, ale problemem pozostaje brak optymalizacji. Jej wprowadzenie może diametralnie odmienić sytuację w krótkim czasie – poprawić nie tylko średnie pozycje na kluczowe frazy, ale również CTR (współczynnik klikalności) w wynikach wyszukiwania. Jakie zmiany są potrzebne, aby zauważyć efekty?

Szyfrowane połączenie

Twój sklep powinien obowiązkowo korzystać z certyfikatu SSL, dzięki któremu połączenie pomiędzy witryną a użytkownikami jest szyfrowane, co oznacza, że przesyłane dane nie mogą być zmienione lub przejęte przez niepowołane do tego osoby. To nie tylko czynnik rankingowy, ale również sposób na dbałość o bezpieczeństwo Twoich klientów. Trudno Ci będzie znaleźć sklep WWW bez SSL, a co więcej – coraz trudniej o rozwijaną stronę bez tego rozwiązania. Obecnie korzysta z niego około 80 proc. wszystkich witryn. Protokół ten to konieczność dla Twojego sklepu.

Procentowa ilość stron korzystających z https
Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault

Mobilna wersja sklepu

Już blisko 60 proc. ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Twój sklep musi obowiązkowo dopasowywać się do ekranów o różnej rozdzielczości, na wszystkich ma się wyświetlać poprawnie. Jeśli internauta będzie mieć problem z poruszaniem się po witrynie, trudności z kliknięciem danego elementu, to trudno oczekiwać, aby stał się Twoim klientem. Jest to tym bardziej ważne, że dla Google mobilna wersja strony jest jej głównym wariantem, to od niej robot zaczyna przeglądanie i indeksowanie. Jej brak wiąże się z ryzykiem negatywnego wpływu na widoczność w wynikach wyszukiwania. Poprawność działania wersji mobilnej sklepu możesz sprawdzić m.in. w Google Search Console. 

Optymalizacja SEO sklepu internetowego  – mobilny ruch internetowy
Źródło: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-internet-traffic

Ustalenie fraz do optymalizacji

Analiza słów kluczowych, a następnie wdrożenie wybranych fraz to jedne z podstawowych kroków w optymalizacji. Możesz skorzystać z wielu narzędzi, m.in. takich jak Senuto, Semstorm, Planer słów kluczowych w Google Ads czy keywordtool.io. Postaw na frazy z długiego ogona, czyli takie, które składają się z co najmniej 3 słów. Przemawia za tym kilka kwestii. Po pierwsze takie zapytania dużo lepiej konwertują, a ponadto uzyskanie na nie wysokich pozycji jest zdecydowanie łatwiejsze niż w przypadku ogólnych słów kluczowych. Poziom konwersji z fraz z długiego ogona jest zdecydowanie wyższy – zerknij na poniższy wykres.

Optymalizacja SEO sklepu internetowego  – longtail vs ogólny
Źródło: https://profitworks.ca/blog/488-conversions-of-longtail-keywords-are-2-5x-higher-than-head-keywords

Optymalizacja treści pod frazy

Mając już słowa kluczowe, przejdź do optymalizacji istniejących treści i przygotowywania kolejnych. Pożądane frazy wykorzystaj następująco:

  • Najważniejsza powinna pojawić się w tytule SEO strony i w opisie (title i description). Title jest znaczącym czynnikiem rankingowym, natomiast opis może się przyczynić do wyższego CTR w Google. Tej samej frazy użyj również w tytule podstrony (najczęściej jest to nagłówek H1) oraz w leadzie i powtórz ją w pozostałej treści, najlepiej również w nagłówkach H2–H6. Jeśli na podstronie są zdjęcia, to niech słowo kluczowe umieszczone zostanie także w ich nazwie i opisie (tag alt). Kolejnym miejscem do zastosowania fraz jest adres URL – np. w WooCommerce URL ten automatycznie jest przyjazny dla użytkownika i generowany na podstawie tytułu podstrony, więc prawdopodobnie niczego nie będziesz musiał zmieniać.
  • Mniej istotne słowa kluczowe naturalnie wpleć w treść. Optymalnie, jeśli część z nich pojawi się w nagłówkach. 

Która fraza jest najistotniejsza? Tą kluczową jest najczęściej wyszukiwana i mająca wysokie CPC według Senuto czy też Google Ads. Osiągnięcie wysokiej pozycji na dane zapytanie może przynieść ruch, a także sprzedaż. 

Optymalizacja title

Tytuł SEO strony jest czynnikiem rankingowym. Nie jest jednak tak, że Google wyświetli go w wynikach dokładnie w takiej formie, jaką zdefiniujesz. Natomiast, jeśli będziesz przestrzegać kilku zasad, to zwiększysz szansę na pojawienie się tytułu zgodnego z oczekiwaniami. Pierwsza kwestia to długość title – Google pokazuje daną liczbę pikseli, a nie znaków. Tytuły w Twoim sklepie możesz sprawdzać za pomocą tego narzędzia. To jednak nie wszystko. Najważniejsze słowo kluczowe niech znajdzie się jak najbliżej początku tytułu. Nie upychaj w nim fraz ani też nie stosuj schematów, zgodnie z którymi np. title wielu różnych podstron różnią się wyłącznie jednym słowem. 

Optymalizacja SEO sklepu internetowego  – optymalizacja tiule
Źródło: https://totheweb.com/learning_center/tool-test-google-title-meta-description-lengths/

To element, który ma wpływ na indeksowanie się witryny, a także na widoczność w Google stron kategorii i produktów. Warto przemyśleć, z czego powinno się składać drzewo takich kategorii, dać sobie na to czas, wykorzystać narzędzia do analizy słów kluczowych. To istotne nie tylko dla algorytmu Google, ale również dla użytkowników, którzy dzięki drzewu kategorii łatwiej mogą docierać do grup produktów, które ich interesują. 

Widok sklepu internetowego empik
Źródło: https://www.empik.com/

Opisy produktów

Prawdopodobnie z tymi treściami zapozna się tylko część odwiedzających, ale zdecydowanie warto je mieć w celu umieszczenia linków wewnętrznych i optymalizacji witryny pod kolejne słowa kluczowe – dotyczące danej kategorii. Nie musisz tworzyć bardzo długiego contentu – staraj się przygotować kilka/kilkanaście wartościowych dla użytkowników zdań, które pomogą im wybrać produkt. Natomiast, gdzie powinien się znaleźć ten opis? Optymalne rozwiązania są dwa. Pierwszym jest umieszczenie krótkiego opisu nad listą produktów, a dłuższego pod nią. Druga metoda polega na zastosowaniu nad listą artykułów wstępu do opisu i opcji rozwinięcia tekstu. Dodanie całego opisu przed produktami jest złym wyborem ze względu na ryzyko obniżenia konwersji. Chcesz przecież skupić uwagę internautów na asortymencie, a nie tej treści.  

Widok strony uniqa
Źródło: https://www.uniqa.pl/quote/start

Optymalizacja pod Core Web Vitals

To czynnik rankingowy, który Google wprowadziło w 2021 roku. Witryna jest oceniana pod kątem szybkości ładowania i użyteczności dla korzystających, a wyznacznikiem jest kilka wskaźników. Rezultat swojej strony możesz sprawdzić za pomocą narzędzia PageSpeed Insights, a także w Google Search Console. Jeśli występują problemy z wydajnością, to właśnie tam znajdziesz informacje na ten temat. Będą one szczegółowe – dowiesz się np., które elementy wpływają na wolne ładowanie się witryny.

Wpływ na wyniki CWV mają parametry usługi serwerowej, z której korzystasz. W Hostido do Twojej dyspozycji jest hosting zoptymalizowany m.in. pod system WordPress, z rozwiązaniami, które zapewniają lepsze działanie witryny, np. dyskami SSD NVMe, oprogramowaniem serwera LiteSpeed, Redis Cache i innymi elementami. Skorzystaj z darmowego okresu testowego i sprawdź, jak przyśpieszy Twoja witryna. Masz na to aż 30 dni.

Wyniki PageSpeed

Blog

Dodatkiem do Twojego sklepu powinien być blog, za pośrednictwem którego będziesz radzić klientom w sprawie decyzji zakupowych, omawiać swoją ofertą, podpowiadać, jak korzystać z artykułów, które można u Ciebie kupić. Jest to niezbędne nie tylko ze względu na możliwość dostarczenia zainteresowanym przydatnego contentu, ale także dlatego, że Google docenia witryny z wartościowymi treściami. Artykuły wykorzystaj do wewnętrznego linkowania – powinny z nich prowadzić odnośniki do produktów, innych poradników i nie tylko. 

Warto dodać BIO autora. Najlepiej byłoby, żeby twórcą treści był specjalista z danej dziedziny. Dobrym krokiem jest umieszczenie w BIO linków do jego profili w serwisach społecznościowych. Blog może przynieść Twojemu sklepowi wielu odwiedzających i klientów. 

Wewnętrzne linkowanie

Do każdej podstrony w serwisie powinny prowadzić odnośniki wewnętrzne. Np. z bloga czy też z opisów kategorii możesz linkować do produktów. Dla Google takie odsyłacze są sygnałem, że dany URL warto odwiedzić, a każdy kolejny odnośnik ma wpływ na widoczność linkowanego materiału. Jeśli do danej podstrony nie prowadzi żaden link wewnętrzny, to Google może mieć problem z dotarciem do niej i jej zindeksowaniem. Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne jest czynnikiem, który ma wpływ na konwersję – internauta może łatwiej znaleźć to, czego szuka. 

Linkowanie wewnętrzne

Dane strukturalne na stronie

Dzięki nim możesz opisać robotowi Google, czym jest dany element, np. ceną, stanem magazynowym produktu. Co Ci to daje? Otóż te i wiele innych informacji mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, czego efektem może być zwiększenie wskaźnika CTR. W SERP-ach (Search Engine Results Page) mogą pojawić się m.in. gwiazdki, nazwa producenta, liczba głosów i nie tylko. Taki wynik zdecydowanie zwraca uwagę i może być klikany częściej, nawet jeśli znajduje się na niższej pozycji. Ponadto zajmuje on więcej miejsca na ekranie, co zwiększa szanse na wybranie tego rezultatu przez internautę.  

Dane strukturalne

Przekierowania 301

Zapewne i w Twoim sklepie niektóre produkty przestają być dostępne w ofercie. W takim przypadku zamiast pozostawiać pustą podstronę albo ją usuwać, lepiej wykorzystaj jej potencjał SEO i przenieś jej moc za pomocą przekierowania 301 na podstronę z produktem powiązanym. To może wpłynąć na jego lepszą widoczność w Google. Poza tym szkoda zasobów robota Google na przeglądanie adresów URL, które nie są dla Ciebie istotne. Lepiej nakierować go na takie, które mają znaczenie. 

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – najważniejsze kroki

To nie wszystkie działania optymalizacyjne, których może wymagać sklep. Każdy przypadek jest inny, a wsparciem w ustaleniu tego, co należy obecnie zmienić są narzędzia online, które mogą wypunktować najważniejsze błędy. Takie informacje uzyskasz m.in. dzięki audytom w Ahrefs – za darmo, jeśli dotyczyć ma to Twojej strony lub witryny, do której dostęp jesteś w stanie potwierdzić

Sprawdź też inne wpisy z kategorii sklep internetowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować