Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne mają większy wpływ na pozycję witryny, inne mniejszy. Jednym z takich, o których często podejmowane są dyskusje jest hosting. Czy serwer, na którym działa Twoja witryna, rzutuje na jej widoczność w Google? Jaki jest wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO?

Pozycjonowanie a hosting

Strona WWW powinna działać niezawodnie, szybko się ładować, jak najrzadziej miewać przestoje. Usługa hostingowa, z której korzystasz, może mieć wpływ widoczność witryny w Google. Zwróć uwagę, że w przypadku stron, które są długo niedostępne, wyszukiwarka obniża ich pozycje na zapytania, aby zwracać jak najlepsze wyniki. Jednak po przywróceniu działania serwera najczęściej serwis od razu wraca na te same pozycje lub podobne. Co konkretnie ma znaczenie w przypadku usług hostingowych, biorąc pod uwagę wpływ na widoczność witryny? 

Lokalizacja serwera

Im krótszy czas ładowania strony WWW, tym lepiej. Jest to czynnik, który przekłada się na konwersję, ale ma także znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Im bliżej użytkownika znajdują się pliki strony, tym teoretycznie lepiej. Zatem idealnie, jeśli strona skierowana do Polaków znajduje się na serwerze w Polsce? Nie do końca. Teoretycznie, jeśli korzystasz z hostingu w USA, to droga, jaką muszą pokonać dane między tym krajem a urządzeniem internauty w Polsce jest dużo dłuższa. Natomiast nie zawsze jest tak, że będzie to trwać rzeczywiście dłużej. Istotna jest wydajność serwera. Zakładając, że wybierasz wysokiej jakości hosting, warto przestrzegać zasady, aby maszyna była jak najbliżej użytkowników. Idealnie, jeśli w przypadku strony skierowanej do Polaków jest on właśnie w Polsce, natomiast równie dobrze może to być inny kraj Europy.

Co zrobić, jeżeli kierujesz witrynę do internautów z różnych części świata? Istnieje rozwiązanie, dzięki któremu można zoptymalizować czas ładowania strony i w takim przypadku. Chodzi tutaj o usługę CDN. Wtedy kopie witryny są przechowywane na różnych serwerach na świecie. Kiedy internauta będzie  otwierać stronę, to połączy się z serwerem, który znajduje się najbliżej jego lokalizacji. Najpopularniejszą taką usługą jest CloudFlare, które ma serwery w ponad 200 miejscach, a w tym w Polsce. Poniżej znajduje się ich mapa. Oczywiście dostępne są również inne opcje, takie jak np. Fastly czy Amazon CloudFront. 

Źródło: https://www.cloudflare.com/learning/what-is-cloudflare/

Ograniczenia hostingu

Niektóre usługi serwerowe mają wiele ograniczeń, często wręcz zaskakująco dziwnych. Znane są takie przypadki, w których korzystający z usługi nie miał dostępu do pliku .htaccess. Innym przykładem jest limit przekierowań, które można dodać. Choć może się wydawać, że dane rozwiązania czy możliwości są dostępne w każdym hostingu bez ograniczeń, to jednak co do tego nigdy nie możesz mieć pewności. Lepiej zawsze dokładnie zapoznać się z opisem oferty – tym szczegółowym. A dobrze jest również dopytać support o ewentualną listę ograniczeń. 

Przestoje serwera

W danych na temat usługi hostingowej zawsze powinieneś znaleźć informację, ile wynosi uptime. Jest on określany procentowo i oznacza czas, w którym maszyna działa niezawodnie. Im ten wskaźnik jest większy, tym lepiej. Nie oczekuj jednak 100 proc. Pamiętaj, że serwer to maszyna, która wymaga aktualizacji, wymiany podzespołów. Uptime powinien wynosić od 99 proc. wzwyż. Krótkie przestoje  w działaniu strony zazwyczaj nie mają wpływu na wynik wyszukiwania w Google. Nawet jeśli algorytm chwilowo obniży pozycję strony, to wszystko powinno wrócić do normy zaraz po tym, jak ponownie będzie ona dostępna. Zanim zdecydujesz się na daną usługę hostingową, zapytaj o opinie innych użytkowników. Czy narzekają na przestoje? Możesz to zrobić np. na branżowych grupach na Facebooku.

Dostępne technologie

Czynników, które mają wpływ na szybkość ładowania się strony jest wiele. Witryna powinna być do dyspozycji internauty jak najszybciej – przekłada się to na jej widoczność w Google, ale również na konwersję. Zerknij na poniższy screen – zobacz, jak współczynnik konwersji maleje wraz ze wzrostem czasu ładowania się strony. Tylko co zrobić, aby witryna otwierała się błyskawicznie? Duże znaczenie ma hosting. Warto, aby oprogramowaniem serwera było LiteSpeed, a istotnym dodatkiem do niego jest wtyczka LS Cache, dostępna do różnych systemów CMS. Ważne, aby pliki i bazy danych znajdowały się na dyskach SSD NVMe – o wiele szybszych niż standardowe SSD. Kolejnym istotnym rozwiązaniem jest obsługa najnowszego PHP. Jeśli chodzi o wersję HTTP, to powinno to być minimum 2.0. Nie są to wszystkie czynniki. Poza tym, co oferuje hosting, należy także optymalizować witrynę. Od niej również wiele zależy.

W Hostido mamy dla Ciebie hosting, w którym zapewniamy najnowsze technologie. Sprawdź, jak wpłynie to na działanie Twojej witryny – skorzystaj z darmowego testu! Masz aż 30 dni na sprawdzenie usług – bez żadnych zobowiązań. 

Szybkość ładowania strony a współczynnik konwersji
Źródło: https://kinsta.com/blog/how-hosting-affects-seo/#how-does-hosting-affect-your-seo

Bezpieczeństwo

Obecnie niezbędne jest korzystanie z szyfrowanego połączenia pomiędzy stroną a urządzeniem internauty. Dzięki temu nie dojdzie do przechwycenia lub zmiany danych przez niepowołane do tego osoby. Najlepiej, jeśli hosting oferuje darmowy certyfikat SSL. Ponadto w Hostido w pakietach NVMe 4 i NVMe 5 bez dodatkowych opłat zapewniamy komercyjny SSL. 

Certyfikat to element niezbędny i bardzo ważny – jeśli jest odpłatny, to może znacząco podnosić Twoje koszty działalności, szczególnie w przypadku posiadania wielu serwisów. Korzystanie z szyfrowanego połączenia jest jednym z czynników rankingowych Google. 

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to ważna jest również ochrona serwera. Powinien on być maksymalnie odporny na ataki z zewnątrz, które mogą mieć fatalne skutki. Jeśli długo nie zauważysz, że doszło do ataku, to złośliwe oprogramowanie może automatycznie stworzyć tysiące podstron. Następnie zostaną one zindeksowane przez Google, możliwe również, że zaczną masowo kierować do nich linki ze źródeł niskiej jakości. To wszystko są czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na widoczność. Wystarczy, że Google wykryje infekcję i obniży pozycję witryny, aby nie trafiali na nią internauci. Poza tym wyszukiwarka oznaczy, że wykryto tam infekcję. Skuteczny atak na stronę może mieć bardzo negatywny wpływ na jej pozycję. Rozwiązaniem, które może uchronić witrynę przed niebezpieczeństwem jest system antyexploitowy (WAF) Imunify360.

Reputacja adresu IP

Możesz się spotkać z opinią, że reputacja adresu IP jest czynnikiem rankingowym. Fakty są jednak takie, że ma to minimalny albo wręcz żaden wpływ na widoczność witryny w Google. Zmiana adresu IP nie jest problematyczna, tak więc nawet, gdyby okazało się, że lokalizacja serwera przełożyła się negatywnie na widoczność strony, to możesz szybko go zmienić. 

Natomiast nie warto korzystać z usług, które nie mają dobrej reputacji. Jeśli zdecydujesz się na hosting u sprawdzonej marki, to nie ma szans, aby ten wybór negatywnie wpłynął na SEO Twojej strony. Większą wydajność może Ci zapewnić używanie dedykowanego IP, ale czy zmiana będzie zauważalna dla użytkowników? Czy strona będzie mieć lepszą widoczność w Google? Wpływ takiego czynnika na pozycję witryny jest mało prawdopodobny. Na ten temat wypowiedział się Matt Cutts – pracownik Google. Wprawdzie to stary komentarz, ale wciąż aktualny.

Hosting a SEO

Jeśli wybierzesz wysokiej jakości usługę hostingową o dobrej reputacji, to korzystnie będzie ona wpływać na widoczność witryny. Pamiętaj jednak, że szybkość strony zależy nie tylko od serwera, ale również od zawartości serwisu. Szukasz hostingu, który pomoże Ci walczyć o wysokie pozycje? Sprawdź naszą ofertę. Przetestuj serwery Hostido przez 30 dni za darmo i zobacz, jak poprawisz wydajność strony. 

2 komentarzy
  1. w 100% polecam kupować serwery w Hostido. Zaawansowany support dostępny codziennie i błyskawiczne serwery, z których szybkość ładowania strony można wykręcić 100/100 punktów.
    Jak serwer to tylko w Hostido.

    Polecam klient, którego strona działa szybciej już światło 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Pierwsza strona – jak przygotować treści?

Masz już domenę, wybrałeś hosting, zainstalowałeś system CMS, więc w kolejnym kroku nadszedł moment wypełnienia serwisu treściami. Bez…
Więcej...

TTFB – co to jest i na co wpływa?

Internauci chcą, by strony WWW ładowały się maksymalnie szybko. Każda sekunda oczekiwania na możliwość korzystania z witryny łączy…
Więcej...

WP staging, czyli wersja testowa WordPressa

Masz pod opieką strony oparte o WordPress lub WooCommerce? Wprowadzasz jakieś zmiany, co do których nie jesteś pewien,…