Adres strony WWW powinien być łatwy do zapamiętania i ciekawy. Znajdzie się na materiałach reklamowych firmy i jest istotny biznesowo. Jak podejść do tworzenia adresu strony, aby osiągnąć zamierzony efekt? Co ma znaczenie i o jakich ważnych zasadach warto pamiętać?
Spis treści
Tworzymy ciekawy adres strony WWW
Często możesz spotkać się z oceną, że domena jest czyjąś własnością. W praktyce dana osoba jest abonentem, który zapłacił za możliwość korzystania z adresu przez określony czas. Można powiedzieć, że klient wypożycza domenę na dany okres i użytkuje ją tak długo, jak będzie jej potrzebować. Wystarczy, że opłaci ją na kolejny rok. Nawet, jeśli o tym zapomnisz, to nie stracisz domeny. Każde rozszerzenie ma określony cykl życia. Np. w przypadku domeny .pl po zakończeniu opłaconego okresu masz jeszcze 30 dni na przedłużenie nazwy, ale w tym czasie nie będzie działać Twoja strona czy poczta w tej domenie. Jak podejść do wyboru adresu, aby był atrakcyjny?
Nie tylko końcówka .pl
W Polsce zdecydowanym liderem pod względem rozszerzeń domen jest nasza końcówka narodowa, czyli .pl. Z danych z początku grudnia 2022 roku wynika, że liczba takich aktywnych adresów zarejestrowanych w NASK wynosiła 2,51 mln. Ale dlaczego nie wziąć pod uwagę innych końcówek?
Oczywiście warto wybierać .pl, gdyż wskazuje ona na kraj prowadzonej działalności. Natomiast weź pod uwagę również tzw. nowe domeny, czyli nTLD. Utworzono je ze względu na coraz bardziej ograniczoną dostępność nazw w najpopularniejszych rozszerzeniach. Dzięki nim możesz korzystać z bardzo atrakcyjnego adresu, z takimi końcówkami jak .pizza, .marketing, .club, .shop, .online, .live i innych. W Polsce nie są one jeszcze bardzo powszechne. Według ntldstats.com liczba aktywnych adresów tego typu zarejestrowanych przez Polaków wynosi 104 tys. Zdecydowanie najwięcej jest ich w Chinach i w USA.
Łącz kreatywnie
Kiedy wymyślasz nazwę, pomyśl, jakiej użyć, aby połączenie z rozszerzeniem było atrakcyjne. Np. końcówka .be jest narodową dla Belgii. Zwróć uwagę, że pod adresem https://youtu.be/ znajduje się najpopularniejszy serwis z materiałami video w sieci. Wiele firm ma w nazwie „tech”. Jeśli tak samo jest w Twoim przypadku, to możesz wybrać domenę z taką końcówką. Duże możliwości pod względem tworzenia kreatywnych nazw dają wspomniane nTLD. Takich końcówek jest mnóstwo – daj sobie czas, aby wybrać najlepiej.
Bierz pod uwagę końcówki zagraniczne
Nie z każdej możesz skorzystać – zdarza się, że wymagany jest oddział na terytorium danego kraju, pojawiają się też inne oczekiwania. Jeśli prowadzisz działalność skierowaną do odbiorców z danego państwa, to warto, aby sklep czy strona firmowa znajdowały się pod adresem z końcówką narodową tego kraju. Np. kiedy ofertę kierujesz do mieszkańców Niemiec, to wybierz rozszerzenie .de. Wprawdzie nie mają oni problemów z zamawianiem z Polski – Niemcy odpowiadają za 15% zakupów transgranicznych, ale najwięcej wydają w witrynach z końcówką .de.
Słowa kluczowe w domenie nie wybiją Cię w Google
W sieci nie brakuje firm, które wybrały nazwę zawierającą słowo kluczowe. I wtedy domena wygląda np. tak: nazwa-jakiejs-usługi.pl. To nie jest dobry wybór. Czy taki adres zapadnie w pamięć komukolwiek? To bardzo mało prawdopodobnie. Co więcej, nie ma to większego wpływu na widoczność w Google. W algorytmie wiele się zmienia. Bywały już okresy, kiedy słowo kluczowe w nazwie przynosiło profity, ale obecnie wiele innych czynników ma dużo większy wpływ na pozycję w tej wyszukiwarce. Dlatego nie nastawiaj się, że w nazwie muszą się znaleźć słowa kluczowe, a tym bardziej oddzielone łącznikami. Taka domena może być Twoim problemem biznesowym, a ma być przecież elementem wsparcia. Pamiętaj, nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i m.in. prosta do przekazania telefonicznie.
Dobre nazwy są krótkie
Teoretycznie przed .pl mogą się znaleźć nawet 63 znaki, ale nie warto przesadzać z długością. Krótsza nazwa oznacza mniejsze ryzyko, że internauta popełni błąd, kiedy będzie chciał zapisać adres czy przekazać go innym. Według badań Gaeblera, średnia liczba znaków w przypadku 10 tys. najpopularniejszych stron WWW wynosi 8. Przy analizie miliona cieszących się największym zainteresowaniem witryn wynik jest wyższy – 10 znaków. Staraj się nie przekraczać 20 znaków i nie używaj więcej niż 3 słów.
Wybierz nazwę łatwą do przeliterowania
Jeśli na taką się zdecydujesz, to mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że ktoś, komu chcesz podać nazwę domeny, popełni błąd, zapisując ją. Unikaj korzystania ze znaków, które mogą być różnie zapisane. W sieci możesz się spotkać z nazwami, w których zamiast dla Ciebie używa się 4u. To nie jest dobry pomysł. Odbiorca może zanotować nazwę w różny sposób. Nie stosuj również słów, które odczytuje się tak samo, ale zapisuje inaczej. Np. for/four, there/their, where/wear. Postaw na maksymalnie prostą nazwę. Zanim ją zatwierdzisz, skonsultuj się z wieloma osobami i upewnij się, jak ją oceniają.
Unikaj używania w nazwie cyfr. Czy słysząc osiem, zapiszesz cyfrę czy słowo? To może wprowadzać w błąd.
Sprawdź, czy masz prawo korzystać z danej nazwy
Masz na liście bardzo atrakcyjną domenę, która spełnia Twoje oczekiwania? Czy na pewno możesz jej używać? Domenę musisz zweryfikować w bazach znaków towarowych, takich jak:
- https://euipo.europa.eu/eSearch/
- https://branddb.wipo.int/en/quicksearch?by=brandName&v=&start=0&_=1669976969056
Jeśli korzystanie z danej nazwy jest zastrzeżone, to zrezygnuj z niej. Możesz tylko narobić sobie problemów. Nie nastawiaj się, że i tak nikt się o tym nie dowie. Nie trudno wykryć takie przypadki. Możliwe, że nawet przez kilka lat będziesz korzystać z zastrzeżonej nazwy, a później ktoś zgłosi prawa do niej. Wtedy środki zainwestowane w jej promocję będą stracone.
Sprawdź znaczenie nazwy w innych językach
Zanim zdecydujesz się na nazwę, doczytaj, jakie ma znaczenie w innych językach. Jeśli planujesz działać na rynkach zagranicznych, zweryfikuj, czy w danym języku słowo nie oznacza czegoś obraźliwego lub nie wprowadza w błąd co do Twojej oferty. Może być też tak, że wybrana nazwa w jakimś języku jest śmieszna. Nie musi to negatywnie wpływać na jej reputację, czasami może być nawet przeciwnie. W Polsce przykładem takiej marki jest Osram, producent oświetlenia. Mimo że nazwa przynosi skojarzenia dalekie od branży, to radzi sobie w Polsce całkiem dobrze.
Ciekawa nazwa – podsumowanie
Atrakcyjna nazwa to taka, która zapada w pamięć i internauta nie ma problemów z jej zapisaniem i zapamiętaniem. Jeśli kreatywnie połączysz nazwę z rozszerzeniem domeny, to osiągniesz jeszcze lepszy efekt. Klientom łatwiej będzie przekazywać adres dalej.
Szukasz firmy, gdzie tanio zarejestrujesz i przedłużysz domeny? Sprawdź ofertę na tanie przedłużenia domen.