Pierwsza strona – jak wybrać domenę?

Zakładasz swój pierwszy blog, wizytówkę, a może sklep? To oznacza, że potrzebujesz domeny. Wprawdzie możesz skorzystać z darmowych subdomen w ramach usługi hostingowej, ale chcesz przecież budować pewną markę. Zakładać należy, że ten adres pozostanie z Tobą na lata, być może pojawi się na Twoich materiałach marketingowych i nie tylko. O czym powinieneś pamiętać, zanim zarejestrujesz daną domenę?

Wybór domeny – ważne kroki

Adres strony internetowej nie powinien być przypadkowy. Warto przemyśleć nazwę, z której będziesz korzystać, wybrać odpowiednie rozszerzenie, a także zwrócić uwagę na wiele innych kwestii. Sprawdź, co jest istotne przy wyborze domeny.

Rozszerzenie – do kogo kierujesz ofertę?

Zacznij od zastanowienia się, kto jest Twoim odbiorcą? Polacy, mieszkańcy Unii Europejskiej? A może planujesz serwis w języku angielskim skierowany do czytelników z całego świata? W naszym kraju zdecydowanie najczęściej wybierana jest domena .pl. Według danych NASK, liczba takich aktywnych domen wynosiła na początku października 2021 roku ponad 2,5 mln. Jeśli ofertę adresujesz do Polaków, to taka końcówka może być doskonałym wyborem. W przypadku gdy jednak chcesz dotrzeć do mieszkańców Unii Europejskiej i nie tylko, to weź pod uwagę rozszerzenie .eu. Dobrym wyborem na cały świat będzie .com, ale możesz również postawić na oryginalną, atrakcyjną końcówkę, np. .marketing czy .pizza. Wprawdzie są one w Polsce mało popularne, ale mogą przyciągać uwagę odbiorców. 

Pamiętaj również o tym, że niektóre końcówki domen wymagają spełnienia konkretnych warunków, aby można było z nich skorzystać. Np. rozszerzenie .eu może wybrać każde przedsiębiorstwo, jednostka lub organizacja usytuowana w Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii. W zależności od końcówki, roczny koszt domeny może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a nawet więcej.

Jaka nazwa?

Domena powinna być łatwa do zapamiętania, ale jednocześnie musi wyróżniać się na tle ogromnej konkurencji w sieci. Powinno Ci zależeć na tym, aby była chwytliwa, unikatowa, zrozumiała. Buduj własną markę – domena prawdopodobnie znajdzie się na Twoich materiałach reklamowych i jeśli będzie dobrze dobrana, to dużo większa szansa na to, że zostanie zapamiętana.

Koniecznie sprawdź, czy nie ma innych firm o tej samej nazwie. Zweryfikuj również znaczenie danego słowa w różnych popularnych językach – szczególnie, jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców, którzy korzystają z tych języków. 

Historia domeny

Wybierając adres, możesz trafić na takie domeny, które były już używane przez innych abonentów. Co to oznacza? Otóż ich historia może być negatywna lub pozytywna. Wybór takiej domeny może Ci przynieść korzyści, ale również utrudnić działalność. 

Sprawdź domenę w Google

Wyślij do Google zapytanie o dany adres. Wyszukaj go i sprawdź jakie są wyniki. Na co możesz trafić? Dosłownie na wszystko. Może to być adres, który wykorzystywano do przeróżnych działalności – być może znajdował się tam ceniony sklep, znany portal, a może domena służyła do nielegalnej działalności, rozsyłania SPAM-u? 

W połowie 2021 roku jeden z handlujących domenami zaproponował możliwość przejęcia adresu xtreem.pl. Zainteresowani zwrócili uwagę, że wcześniej korzystał z niego sklep, który oszukał kilkaset osób. Jakie byłyby konsekwencje zdecydowania się na taką domenę? Być może byłby to kontakt od tych, którzy ponieśli w wyniku działania tego sklepu stratę? Z pewnością wielu zainteresowanych Twoją ofertą sprawdziłoby adres witryny z ciekawości w Google. Znaleźliby negatywne opinie i z pewnością nie dokonaliby zakupu. Wybór takiej domeny mógłby Ci bardzo utrudnić działalność.

Sprawdź domenę w Wayback Machine

Nie zawsze informacje o domenie znajdziesz w Google. W takim przypadku zerknij do Wayback Machine, czyli archiwum internetu, które znajdziesz na stronie https://web.archive.org/. Dzięki temu serwisowi możesz zweryfikować, jaka witryna znajdowała się pod danym adresem dawno temu. Po jego wpisaniu zobaczysz kopie strony z konkretnych dni i lat.

https://web.archive.org/web/*/google.pl

To również metoda na upewnienie się, czy aby na pewno witryna nie miała negatywnej historii. Czy korzystając z tej domeny, nie prowadzono kiedyś nielegalnej działalności?

Sprawdź profil linkowy i widoczność w Google

Decydując się na biznes w sieci, prawdopodobnie będziesz chciał dotrzeć ze swoją stroną do użytkowników wyszukiwarki Google, z której korzysta ponad 95 proc. internautów w Polsce. To kluczowe źródło ruchu zarówno dla sklepów, blogów, stron firmowych i nie tylko. Aby witryna mogła być widoczna w wynikach Google, musi spełniać wymagania algorytmu. Tutaj znaczenie ma to, co znajduje się w witrynie, ale są również czynniki zewnętrzne, takie jak profil linkowy. Jeśli do strony prowadzą niskiej jakości odnośniki, zachowane są złe proporcje linków z anchorem w postaci pozycjonowanych fraz i odnośników brandowych oraz adresu URL, to możesz mieć ogromne problemy z uzyskaniem pożądanej pozycji w Google. W prawie każdym przypadku z taką sytuacją można sobie poradzić, ale wymaga to czasu i dużego budżetu. Jak temu zaradzić? Na początek skorzystaj z ahrefs.com, czyli popularnego narzędzia do analizy profilu linków. Jest ono płatne, ale pod tym adresem możesz zweryfikować najważniejsze informacje. Zwróć uwagę na parametr DR – wskazuje on jakość profilu linkowego strony, ale jest to element, którym łatwo można manipulować. Twoją uwagę powinno zwrócić kilka kwestii. Czy liczba odsyłających domen jest ogromna, a wśród linków zwrotnych widzisz mnóstwo odnośników ze stron chińskich czy rosyjskich? To może oznaczać, że domena była ofiarą ataku hakerskiego i była linkowana automatami. Zerknij również do zakładki Top 5 anchorów. W idealnym scenariuszu powinieneś znaleźć na tej liście adres URL z tej strony lub nazwę brandu. Jeśli widzisz tam wyłącznie pozycjonowane frazy, to może oznaczać, że pojawią się problemy podczas działań marketingowych prowadzonych dla danej domeny. Po prostu – doprowadzenie profilu linkowego do oczekiwanego stanu będzie wymagać cierpliwości i sporej inwestycji.  

Narzędzie ahrefs.com

To jeszcze nie wszystko. Zerknij również do narzędzia Senuto, z którego dowiesz się, jak zmieniała się widoczność strony. To normalne, że w momencie, kiedy domena nie została przedłużona, jej widoczność zaczęła maleć. Natomiast zwróć uwagę, czy nie miały miejsca drastyczne spadki już wcześniej – to właśnie mogła być przyczyna tego, że abonent nie przedłużył domeny. 

Narzędzie senuto.com

Konkurencja przy przechwytywaniu domen w Polsce jest bardzo duża, więc jeśli trafiła Ci się domena o bardzo dobrych parametrach SEO, to albo masz szczęście, albo jest ona kłopotliwa. Dlatego dokładnie się jej przyjrzyj. 

Sprawdź ofertę operatora domen

Najczęściej Twój kontakt z operatorem będzie ograniczony do minimum. Tzn. po rejestracji zalogujesz się do panelu, wprowadzisz nazwy serwerów DNS serwera i ponownie powrócisz do panelu w momencie, kiedy będziesz chciał przedłużyć domenę. W praktyce jednak zły wybór firmy może się wiązać z wieloma trudnościami.

Po pierwsze zwróć uwagę na cenę za rok korzystania z domeny. Promocje w pierwszym roku użytkowania adresu są standardem – za ten czas zapewne zapłacisz bardzo mało, ale jaka to będzie kwota w kolejnym okresie? Nie bierz pod uwagę wyłącznie opłaty za pierwszy rok. Przelicz, ile średnio zapłacisz rocznie za dłuższy czas.

Kolejna kwestia to transfer domeny. Może przyjść moment, w którym będziesz chciał przenieść obsługę adresu do innej firmy. Wtedy będziesz potrzebować kodu authinfo. Operator może go wydawać na różnych zasadach – na wniosek online, na wniosek pisemny, ale również kod ten może być dostępny w panelu administracyjnym. Oczywiście najwygodniej, jeśli będziesz mógł tę kwestię załatwić bez korzystania z tradycyjnej poczty. Koniecznie sprawdź także opinie na temat danego operatora – internauci wielokrotnie informowali już o firmach, które utrudniały proces transferu – unikaj takich marek.  

Domena w tej samej firmie, gdzie hosting

Możesz zarejestrować domenę u operatora, który nie oferuje usług hostingowych, ale weź pod uwagę skorzystanie z propozycji takiego, który proponuje jedno i drugie. Wtedy wszystkie usługi będziesz mieć w jednym systemie – bez wielu kont, danych do logowania i faktur od różnych firm. Zaletą takiego wyboru są również promocje. Możesz np. zdecydować się na hosting i w cenie otrzymać rok korzystania z domeny bez opłat. Takie rozwiązanie jest bardzo opłacalne. 

Pamiętaj o cyklu życia domeny!

Znalazłeś już odpowiedni adres, zarejestrowałeś domenę i zacząłeś ją użytkować? Pamiętaj o konieczności przedłużenia jej na kolejny okres po upływie roku – o ile chcesz, by dalej Ci służyła. Co się stanie, jeśli o tym zapomnisz? Nie stracisz domeny od razu, ale to, jak wiele czasu będziesz mieć na jej przedłużenie, zależy od rozszerzenia.

W przypadku końcówki .pl po terminie przedłużenia masz jeszcze 30 dni na dokonanie tego, ale w tym czasie Twoja strona i usługi związane z domeną, np. poczta, nie będą działać. Następnie po upływie 5 dni będzie ona ponownie dostępna do rejestracji. W przypadku innych rozszerzeń cykl życia domeny przebiega nieco inaczej. 

W Hostido.pl w cenie pakietów hostingowych od NVME2 do NVME5 otrzymasz do dyspozycji domenę .pl na 12 miesięcy. W przypadku wszystkich tych wariantów obowiązuje 30-dniowy, niezobowiązujący okres próbny. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Domeny
Więcej...

Domeny, DNS – jak to działa?

Gdy wpisujemy w przeglądarce internetowej domenę, np. hostido.pl, to Twoje urządzenie łączy się z odpowiednim serwerem w Internecie…