Jak poprawić CTR w Google?

Im wyższą pozycję zajmuje Twoja strona w SERP-ach (Search Engine Results Page) na daną frazę, tym lepiej – uzyskasz wówczas więcej kliknięć. Aby zwiększać liczbę odwiedzin z wyników wyszukiwania, musisz budować widoczność na kolejne zapytania i rywalizować o top 1. Jednak nie tylko dzięki poprawie zajmowanych pozycji możesz osiągnąć większy ruch. Zrobisz to również, jeśli uzyskasz wyższy CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik kliknięć. Jak to osiągnąć? Dlaczego poprawa CTR w Google jest tak ważna?

Jak sprawdzić CTR Twojej strony w Google?

Ustalenie tego wskaźnika dla poszczególnych fraz nie sprawia większych problemów. Aby go sprawdzić, zaloguj się do Google Search Console. Jeśli masz zweryfikowaną witrynę, dane są gotowe do analizy. Zerknij na poniższą grafikę. W przypadku tej strony CTR wynosi 2,6% i jest wyliczony dla wszystkich fraz za okres 3 miesięcy. Możesz zweryfikować, jaki będzie rezultat w zależności od długości tego okresu – dłuższego lub krótszego.

Raport CTR w Google Search Console
Zrzut ekranu z Google Search Console pokazujący dane dotyczące średniego CTR (2,6%) w ostatnich trzech miesiącach oraz łączną liczbę kliknięć i wyświetleń. Wykres przedstawia trendy w kliknięciach i wyświetleniach. poprawa CTR w Google

GSC umożliwia Ci również sprawdzenie CTR dla poszczególnych fraz. To już zapewnia cenne dane, dzięki którym możesz ustalić, które wyniki odbiegają od normy. 

Najczęstsze zapytania i CTR w Google Search Console
Tabela z najczęstszymi zapytaniami w Google Search Console, zawierająca kolumny z liczbą kliknięć, wyświetleń oraz wskaźnikiem CTR. Wyróżnione są zapytania z najwyższym współczynnikiem klikalności.

Zwróć uwagę, że te dane możesz posegregować od najmniejszej do największej wartości. Niekiedy wystarczą drobne zmiany, aby zdecydowanie poprawić klikalność i tym samym pozyskać więcej odwiedzin w ramach ruchu organicznego.

Ile wynosi CTR w Google?

CTR pokazuje w procentach, jaki odsetek użytkowników, którzy wyszukają dane zapytanie, klika witrynę zajmującą poszczególne pozycje w wynikach wyszukiwania. Czy zatem mając top 1 na konkretną frazę, uzyskasz wynik bliski 100%? Niestety, ale taki rezultat jest trudny do osiągnięcia. Mogą się zdarzyć pojedyncze przypadki, gdzie rzeczywiście uzyskasz ten rezultat, ale zazwyczaj o to ciężko. Wynika to z różnorodności wyników wyszukiwania, w których są zdjęcia, filmy, mapy Google, reklamy Google Ads i nie tylko. 

Przeprowadzono wiele badań dotyczących CTR. Rezultat jednego z nich prezentuje poniższa grafika:

CTR w zależności od pozycji w wynikach wyszukiwania
Wykres słupkowy ilustrujący zależność między pozycją strony w wynikach wyszukiwania a współczynnikiem CTR. Pierwsza pozycja osiąga najwyższy CTR (31,73%), a każda kolejna pozycja ma coraz niższą klikalność.
Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility

Jak widzisz, strona, która zajmuje pierwszą pozycję, jest klikana mniej więcej przez co 3. internautę. Dziesiąta lokata oznacza już, że wybierze ją zaledwie co 30. użytkownik. Dlatego też zajmowana pozycja ma tak ogromne znaczenie. 

Pamiętaj, że to średnie wyniki. Rzeczywiste, dla poszczególnych adresów URL na Twojej witrynie, mogą się zdecydowanie różnić. Wyszukaj różne frazy i zwróć uwagę, jak różne mogą być SERP-y. Przykładowo, wyniki wyszukiwania dla frazy lokalnej mogą się zaczynać od reklam Google, za którymi znajduje się trzypak z Google Maps. Dopiero za nimi jest strona, która teoretycznie zajmuje pierwszą pozycję. Natomiast w drugim, porównywanym przypadku dla frazy ogólnej witryna znajduje się na samej górze. Różnica w klikalności będzie bardzo duża. 

Natomiast prawie zawsze możesz osiągnąć wyższy CTR w wynikach wyszukiwania. W każdym przypadku da się coś ulepszyć. Poprawa CTR w Google może mieć realne przełożenie na efekty w postaci większej ilości wartościowych wejść oraz zakupów na stronie.

Wyższy CTR – jak poprawić wynik?

Osiągnięcie wyższego CTR nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Aby zrealizować cel, możesz sięgnąć po różne, często bardzo proste, metody, dzięki którym jesteś w stanie szybko wypracować zmianę. Jakie masz możliwości? 

Optymalizacja title i description

Jak wyliczyło Ahrefs, Google samo wybiera, jaki będzie tytuł SEO Twojej strony w 33,4% przypadków. To znaczy, że mimo dodawania w tagu <title> danego tytułu, Google i tak go zmienia. Teoretycznie ma to prowadzić do lepszego dopasowania wyniku do zapytania. W praktyce niekoniecznie tak to wygląda. Co możesz zrobić, aby tytuł był taki, jakiego oczekujesz?

Częstotliwość zmiany tagów tytułowych przez Google
Wykres kołowy od Ahrefs prezentujący, że Google przepisuje tytuły stron w wynikach wyszukiwania w 33,4% przypadków, co może wpływać na CTR.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/title-tags-study/

Nie upychaj w nim słów kluczowych. Pamiętaj o odpowiedniej długości – tytuł powinien zajmować nie więcej niż 600 px. Niech zawiera ważną frazę kluczową, ale umieszczoną naturalnie. Stawiaj na unikatowe title – nie powielaj ich dla różnych podstron w serwisie. Wtedy większe są szanse, że zostanie wyświetlony taki, jakiego oczekujesz. Po wprowadzaniu zmian testuj, jakie przynoszą wyniki. Tak samo podejdź do description. Wprawdzie tylko czasami ten opis wyświetla się w SERP-ach, ale mimo wszystko warto go zoptymalizować.

Skorzystaj z emoji

Google zmieniało swoje podejście do wyświetlania emoji, czyli kolorowych piktogramów. Kiedy zaczęto ich nadużywać, zniknęły z wyników wyszukiwania. Później wróciły, ale od tej pory to Google decyduje, w którym przypadku ma sens zastosowanie tych kolorowych ikon, a kiedy nie pokaże ich w SERP-ach. Dlatego też, mimo użycia, nie ma gwarancji, że będą widoczne w wynikach wyszukiwania. Zobacz poniżej, jaki da się uzyskać dzięki temu efekt. Zdecydowanie rzuca się w oczy i może podwyższyć CTR. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z liczbą ikon. Poza tym, nie jest to element, który ma zastosowanie w każdym przypadku. Weź pod uwagę, czy to na pewno pasuje do Twojej branży. 

Przykłady wyników wyszukiwania Google
Zrzut ekranu przedstawiający rzeczywiste wyniki wyszukiwania w Google, w tym zoptymalizowane tytuły i meta opisy. Wyróżniają się one emotikonami i znakami specjalnymi, które mogą zwiększać CTR.

Tylko jakich ikon użyć? Na poniższej grafice znajdziesz najpopularniejsze – takie, które zwiększają zaangażowanie i CTR. W każdym przypadku jednak dopasuj je indywidualnie. Piktogram powinien być związany z Twoją działalnością.

Najpopularniejsze emoji zwiększające zaangażowanie i CTR
Tabela przedstawiająca najczęściej używane emoji, emoji zwiększające zaangażowanie oraz emoji, które najskuteczniej poprawiają CTR w wynikach wyszukiwania Google.
Źródło: https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499

Dodaj spis treści z kotwicami w artykułach

Jeśli masz na stronie długi artykuł, dodaj w nim spis treści z kotwicami. To bardzo przydatne rozwiązanie, dzięki któremu użytkownik może szybciej dotrzeć do interesujących go fragmentów treści. Najczęściej poszczególne linki z kotwicami kierują do nagłówków. To szczególnie istotne dla użytkowników mobilnych, którzy stanowią już zdecydowaną większość korzystających z sieci. Nie muszą w nieskończoność skrolować strony, aby dotrzeć do oczekiwanego contentu. Oto, jak wygląda taki przykładowy spis treści:

Struktura treści w postaci spisu treści
Przykład strony z wygenerowanym spisem treści, który może zostać wykorzystany jako rozbudowany fragment wyników wyszukiwania (rich snippet) w Google.

Źródło: https://iamtourist.org/can-unmarried-couples-stay-in-hotels-in-dubai/

Jaki to ma jednak związek z CTR? Otóż, na podstawie takich odnośników w spisie treści, Google może wzbogacić wynik z Twojej witryny o linki jak poniżej. To powoduje, że wynik zajmuje więcej miejsca i rzuca się w oczy. Poza tym, to bardzo wygodne dla internauty, gdyż po kliknięciu takiego odsyłacza przeniesie się pod danym adresem URL od razu do interesującego elementu, np. nagłówka. Co więcej, w Google Search Console możesz sprawdzić, jaka jest klikalność tych odnośników. 

Linki wewnętrzne w opisie meta
Wynik wyszukiwania Google, w którym widoczne są dodatkowe linki do różnych podstron, np. „Pogoda Kreta”, „Pogoda Rodos”. Struktura linków może przyciągać więcej kliknięć.

Użyj danych strukturalnych

Możesz pomóc zrozumieć Google, co ukrywa się pod poszczególnymi treściami na stronie. Dzięki danym strukturalnym bot będzie wiedzieć, że dana liczba oznacza stan magazynowy, inna jest ceną, a jeszcze inna – średnią oceną wystawioną przez klientów. Co Ci to daje pod względem CTR? Otóż na podstawie danych strukturalnych Google może wyświetlić obok wyniku z Twojej strony dodatkowe informacje. Taki przykładowy rezultat zobaczysz poniżej. Wynik staje się atrakcyjniejszy wizualnie, rzuca się w oczy, zawiera więcej informacji i może uzyskać większy wskaźnik klikalności. 

Wynik wyszukiwania z oceną produktu w Google
Przykład wyniku wyszukiwania dla produktu Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G, w którym widoczne są gwiazdki oceny użytkowników, liczba recenzji oraz dostępność produktu. Dodanie ocen w wynikach wyszukiwania może zwiększyć CTR.

Ustaw rzucającą się w oczy favikonę

Jak widzisz na poniższej grafice, strony korzystają z różnych favikon. Pomagają one wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, jednocześnie zwiększając rozpoznawalność. Może to zachęcić użytkowników do kliknięcia. Jedne mniej się rzucają w oczy, a inne – bardziej. Dopasuj taką ikonę, która będzie zwracać na siebie uwagę, a tym samym zapewni Ci przekierowania na stronę. 

Ikony favicon w wynikach wyszukiwania Google
Lista wyników wyszukiwania z zaznaczonymi faviconami obok nazw domen. Dodanie favicony może poprawić widoczność i klikalność wyników.

Używaj przyjaznych adresów URL na stronie

Adres nie powinien się składać z przypadkowego ciągu znaków, tylko być opisowy. To jeden z elementów, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania i mogą wpływać na klikalność. Poniżej oba są opisane, ale jednak forma adresu URL sprawia, że to ten pierwszy dokładniej przekazuje, co pod nim znajdziesz. 

Wyróżnione nazwy domen w wynikach wyszukiwania
Zrzut ekranu wyników wyszukiwania Google, na którym podkreślono wyróżnione nazwy domen z ikonami, co może zwiększać klikalność (CTR).

Jak osiągnąć wyższy CTR – podsumowanie

Tymi kilkoma prostymi krokami możesz zwiększyć liczbę odwiedzin z wyników wyszukiwania. Zastanów się, która metoda sprawdzi się na Twojej stronie. Nie zawsze optymalne będzie emoji i nie w każdym przypadku efekt uzyskasz dzięki danym strukturalnym. Natomiast poprzez odpowiedni dobór metod możesz osiągnąć rewelacyjne wyniki. W przypadku dużej strony jest możliwa realna poprawa CTR w Google. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Witryna z kreatora stron – czy warto?

Aby zbudować własną stronę, nie musisz być ekspertem w dziedzinie informatyki. Obecnie masz do dyspozycji mnóstwo narzędzi, dzięki…
Więcej...

TTFB – co to jest i na co wpływa?

Internauci chcą, by strony WWW ładowały się maksymalnie szybko. Każda sekunda oczekiwania na możliwość korzystania z witryny łączy…
Więcej...

Wpływ hostingu na pozycjonowanie i SEO

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników. Mówi się, że jest ich około 200. Jedne…
Więcej...

Najlepsze narzędzia do tworzenia infografik

Aby tworzyć atrakcyjne materiały do social media czy wpisów blogowych, nie musisz być grafikiem. Do Twojej dyspozycji jest…
Więcej...

Jak zbudować pierwszą stronę? Wybór motywu

Zakładasz stronę WWW opartą na systemie WordPress? Kiedy witryna będzie już zainstalowana, jednym z Twoich kolejnych kroków będzie…