Cookies – czym są i jakie dane przechowują? Przegląd wtyczek

Jako użytkownik stron WWW zapewne spotkałeś się z pojęciem cookies, czyli ciasteczek. Oczywiście w tym wydaniu nie mają one nic wspólnego z produktami spożywczymi. Chodzi o pliki tekstowe, które są wysyłane przez serwer w momencie, kiedy odwiedzasz stronę WWW i zapisywane są w pamięci komputera. Jakie dane są w nich przechowywane? Co warto o nich wiedzieć? 

Cookies – co to jest?

Standardem w sieci jest to, że wchodząc na stronę WWW, wyświetli Ci się komunikat o akceptacji polityki dotyczącej cookies. Chodzi o pliki tekstowe, w których zamieszczanych jest wiele informacji, wymienianych pomiędzy Twoją przeglądarką a witryną, m.in. dotyczących odwiedzin danego serwisu. Plik ten zawiera m.in. informacje o stronie, z której pochodzi, o czasie jego ważności i numerze identyfikacyjnym przeglądarki. 

Cookies umożliwiają dostosowanie witryny do Twoich oczekiwań i wiele im zawdzięczasz. Załóżmy, że założyłeś konto w danym serwisie i chcesz korzystać z niego jako zalogowany. Dzięki ciasteczkom nie musisz za każdym razem wpisywać danych dostępowych do tego konta. Czasami być może uczestniczysz na stronach WWW w ankietach czy sondach. Za sprawą cookies widzisz, jeśli już oddałeś w nich głos. 

Pliki ciasteczek dzieli się na dwa rodzaje:

  • Sesyjne – są zapisane do momentu wylogowania z serwisu lub wyłączenia przeglądarki.
  • Stałe – utrzymywane przez czas określony w pliku cookies, ale możesz je ręcznie usunąć w dowolnym momencie. 

Przeglądarki stron WWW domyślnie dopuszczają zapisywanie plików cookies na dysku urządzenia użytkownika, ale możesz to zablokować. Co się stanie, jeśli to zrobisz? Wszystko zależy od danego serwisu, ale możliwe, że z tego względu witryna może nie działać prawidłowo. 

Cookies są stosowane nie tylko w celu dostosowania witryny do oczekiwań użytkowników. Jeśli jesteś właścicielem serwisu WWW, to dzięki tym plikom masz opcję analizowania zachowań internautów w swoim serwisie. Na tej podstawie możesz wyciągać wnioski co do wdrażanych zmian. Możesz również wyświetlać internautom lepiej dostosowane do ich preferencji reklamy.

Cookies są również elementem niezbędnym w kampaniach Google Ads i w remarketingu. Dzięki nim możliwe jest prezentowanie internautom reklam zgodnych z tematyką witryn, które są przez nich odwiedzane. W przypadku skutecznego pod względem sprzedażowym remarketingu są one kluczowe. Tego rodzaju działania polegają na tym, że internaucie, który odwiedzi daną stronę, zaczynają się w różnych miejscach w sieci wyświetlać reklamy firmy przypominające o ofercie. Czy rzeczywiście jest to skuteczne? Z analizy przeprowadzonej przez Wishpond wynika, że 72 proc. korzystających ze sklepów WWW porzuca koszyk, a tylko 8 proc. do niego powraca i dokonuje zakupu. Natomiast dzięki remarketingowi 26 proc. z tych, którzy zostawili wspomniany koszyk, decyduje się na zakup. Jak zatem widzisz, korzyści są tutaj ogromne, a ważnym elementem w tym wszystkim są cookies. 

Obowiązek informowania o cookies

Zapewne przyzwyczaiłeś się do tego, że na zdecydowanej większości polskich stron WWW przy pierwszych odwiedzinach z danego urządzenia wyświetla Ci się w różnej formie zapytanie o zgodę na stosowanie plików cookies. Dlaczego? Taki obowiązek jest zapisany w art. 173 Prawa telekomunikacyjnego. Wynika z niego, że osoba, która odwiedza daną stronę WWW, powinna być poinformowana, że dojdzie do zapisania plików cookies. Prawidłowo powinno to wyglądać tak, że owy plik zostanie zapisany dopiero w momencie wyrażenia na to zgody przez internautę, a nie zanim to nastąpi.

Przepisy nakładają również obowiązek poinformowania użytkownika o tym, w jakim celu są zapisywane pliki cookies i za co odpowiadają poszczególne z nich. Taka konieczność nie obejmuje ciasteczek, które są niezbędne do wyświetlenia danego serwisu. Natomiast ewidentnie zgody wymagają pliki cookies popularnych rozwiązań, które są wykorzystywane przez właścicieli stron WWW. Chodzi tutaj choćby o statystyki Google Analytics czy ciasteczka serwisów społecznościowych. 

Warto pamiętać, że zgoda nie może być wyrażona domyślnie – tzn. użytkownik musi zaznaczyć daną pozycję czy też przesunąć suwak. Internauta powinien się również dowiedzieć, jak długo będą wykorzystywane pliki cookies, a także czy informacje mogą zostać przekazane osobom trzecim. Jeśli chodzi o formę i zawartość powiadomienia o ciasteczkach, to najlepiej tę kwestię skonsultować z prawnikiem, który specjalizuje się w tej dziedzinie, aby mieć pewność, że wszystko zostało zrealizowane prawidłowo. 

Jak umieścić powiadomienie o cookies na stronie?

Jak już wiesz, jeśli masz swoją stronę WWW, to powinieneś zamieścić na niej powiadomienie o ciasteczkach. Możesz zlecić przygotowanie niezbędnego rozwiązania programiście, skorzystać z generatora lub z gotowych wtyczek. Aby wygenerować kod powiadomień cookies, wejdź np. tutaj: nety.pl/powiadomienie-cookie-skrypt/. Ustal kolory, treść, linki, które mają się w nim znaleźć. Kod należy wkleić w kodzie strony przed jej końcem, tzn. przez tagiem </body>. Nie wymaga on zamieszczania żadnej informacji o autorze, nie ma też innych wytycznych związanych z korzystaniem.

Źródło: https://nety.pl/powiadomienie-cookie-skrypt/

Powiadomienie o cookies – wtyczki WordPress

Korzystasz z systemu CMS WordPress? Do Twojej dyspozycji jest wiele pluginów, które umożliwiają łatwe wdrożenie powiadomienia o cookies. Oto kilka popularnych, bardzo dobrze ocenianych i dających spore możliwości:

  • CookieYes | GDPR Cookie Consent & Compliance Notice – co istotne, wtyczka ta jest systematycznie aktualizowana. Liczba jej instalacji przekracza milion. 
https://pl.wordpress.org/plugins/cookie-law-info/
  • Complianz – GDPR/CCPA Cookie Consent – rozbudowana wtyczka, która umożliwia automatyczne skanowanie witryny w poszukiwaniu plików cookies. Dzięki temu utworzenie powiadomienia jest stosunkowo łatwe. 
https://pl.wordpress.org/plugins/complianz-gdpr/
  • GDPR Cookie Compliance – kolejna znana wtyczka, która jest regularnie aktualizowana. Jej zaletą jest duża liczba opcji i stosunkowo łatwa obsługa. 
https://pl.wordpress.org/plugins/gdpr-cookie-compliance/

Powiadomienie o cookies – wtyczka do Joomla!

Gotowe rozwiązanie znajdziesz również do systemu Joomla! Jest to plugin Joomla Cookie Directive. Dzięki tej wtyczce możesz personalizować powiadomienie – dostosować je kolorystycznie do strony WWW, dodać link do polityki prywatności i wprowadzić niezbędną treść. Plugin jest stosunkowo łatwy w obsłudze. 

https://www.channeldigital.co.uk/resources/joomla-cookie-directive-plugin.html?jjj=1633009321031

Powiadomienie o cookies – wtyczka do Drupala

Wtyczkę, dzięki której łatwo wyświetlisz powiadomienie, znajdziesz również do systemu Drupal. W tym przypadku także możesz spersonalizować wyskakujący komunikat pod względem grafiki i prezentowanej treści. To kolejna wtyczka, która jest łatwa w obsłudze. 

https://www.drupal.org/project/cookiecontrol

Cookies – pamiętaj o powiadomieniu użytkownika

Jeśli w Twoim przypadku istnieje konieczność powiadomienia użytkowników o polityce cookies, to możesz to łatwo zrobić dzięki gotowym rozwiązaniom. Pamiętaj jednak, by skonsultować się z ekspertem, czy rzeczywiście powiadomienie ma odpowiednią formę i zawiera niezbędną treść. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować
Więcej...

Najlepsze wtyczki dla sklepu na WooCommerce

System WordPress jest najpopularniejszym oprogramowaniem CMS na świecie. Dzięki niemu możesz szybko założyć stronę WWW i wprowadzić na…
Więcej...

Jak działa i do czego służy WP-CLI?

Dzisiaj zajmiemy się omówieniem narzędzia, które wspomaga pracę z najpopularniejszym systemem CMS jakim jest WordPress. WP-CLI to rozwiązanie,…
Więcej...

Bezpieczny WordPress, czyli jaki?

Wybrałeś system WordPress jako CMS, na którym oparta jest Twoja strona WWW? Zatem zdecydowałeś się na najczęściej wykorzystywane…