Jak sprawdzić czemu strona powoduje błąd 503 / działa wolno?

Jak sprawdzić czemu strona powoduje błąd 503 / działa wolno?

Błąd niedostępności usługi 503 występuje, gdy serwer WWW tymczasowo nie jest w stanie obsłużyć skierowanego do niego żądania. Prawie zawsze błąd występuje na samej stronie internetowej i nic nie można z tym zrobić, ale spróbuj ponownie później. Mimo to jest kilka rzeczy, które możesz wypróbować na swoim końcu.

Co to jest błąd HTTP 503?

Kod stanu HTTP 503 lub Błąd 503 Usługa niedostępna występuje, gdy serwer nie może odpowiedzieć na żądanie przeglądarki, ponieważ jest nasycony lub na serwerze lub nawet w aplikacji wykonywane są zadania konserwacyjne.

Zwykle ten błąd jest tymczasowy. Właściwie można by powiedzieć, że nie jest to błąd sam w sobie, ale ostrzeżenie, że coś jest nie tak z Twoją witryną.

Przyczyny błędu HTTP 503

Kod stanu HTTP 503 to coś więcej niż błąd, ostrzeżenie, że coś jest nie tak i że powinieneś to poprawić. Zazwyczaj występuje on w następujących przypadkach:

  • Osiągnięto limit zasobów serwera, zasobów przypisanych usłudze hostingowej: zarówno ze względu na słabą optymalizację Twojej aplikacji, jak i otrzymywanie znacznie większej liczby zapytań niż zwykle, np. dużej ilości odwiedzin, możliwe, że Twój hosting nie może sprostać zadaniu i nie jest w stanie skutecznie odpowiadać,
  • Aktualizacja WordPressa: jeśli korzystasz z tego menedżera treści w swojej witrynie, możliwe, że zainstalowana aktualizacja rdzenia lub wtyczki generują ten błąd 503,
  • Wtyczka lub szablon WordPress: możliwe, że jakaś wtyczka, którą zainstalowałeś w WordPressie, płata ci figla.
  • Zadania konserwacyjne na Twoim serwerze . Inną dość częstą przyczyną jest to, że przeprowadzasz konserwację swojego hostingu (serwera, np. VPS, serwera dedykowanego), a serwer jest w tym czasie niedostępny.
  • Problemy na serwerze lub na Twoim koncie: chociaż jest to znacznie mniej prawdopodobne, jeśli korzystasz z wysokiej jakości hostingu, możliwe jest, że serwer, na którym przebywasz, ma problem, taki jak atak DDoS, i nie można uzyskać dostępu do treści.

Wskazane przyczyny stanowią jednocześnie rozwiązanie problemu, które możesz zastosować samodzielnie, np. wyłączając wtyczki WordPress na serwerze FTP czy sprawdzając zużycie zasobów serwera i jego obciążenie (opisane w dalszej części artykułu).

Szybkie rozwiązania dla błędu 503

Ponieważ błąd 503 nie jest zwykle błędem permanentym, wynikającym z uszkodzenia witryny, istnieją dwa proste sposoby na szybkie sprawdzenie dostępności witryny.

Odśwież stronę

Jak wspomnieliśmy, błąd 503 wskazuje na tymczasowy problem, a czasami ten problem jest bardzo tymczasowy. Na przykład witryna może być przeciążona ruchem. Dlatego odświeżenie strony zawsze się opłaca. Większość przeglądarek używa klawisza F5 do odświeżania, a także udostępnia przycisk Odśwież gdzieś na pasku adresu. To nie rozwiązuje problemu bardzo często, ale próba zajmuje tylko sekundę.

Możesz też użyć kombinacji przycisków Ctrl + F5. Sam przycisk F5 przeładowuje stronę z serwera, ale przede wszystkim używa pamięci podręcznej przeglądarki. Z kolei Ctrl + F5 , przeładowuje stronę z serwera oraz przeładowuje jej zawartość z serwera inie używa lokalnej pamięci podręcznej.

Sprawdź, czy strona działa dla innych

Zawsze, gdy nie możesz uzyskać dostępu do strony (z jakiegoś powodu), możesz również sprawdzić, czy tylko ty masz problem z połączeniem, czy też inne osoby mają ten sam problem. Jest do tego wiele narzędzi, ale naszymi ulubionymi są isitdownrightnow.com i downforeveryoneorjustme.com.  Podłącz adres URL, który chcesz sprawdzić, a otrzymasz wynik.

Jak sprawdzić czemu strona powoduje błąd 503?

Poniżej zebraliśmy dla Ciebie kilka sposobów, jakie możesz zastosować od razu, gdy zauważysz występowanie błędu 503 lub spowolnienie działania witryny internetowej. Znalezienie przyczyny, nie zawsze oznacza rozwiązanie problemu, ale z pewnością pomoże Ci wybrać najlepszy sposób, na przywrócenie normalnego działania witryny internetowej.

Logi błędów

W panelu DirectAdmin możesz sprawdzić logi błędów dla poszczególnych serwisów internetowych. Logi błędów PHP pozwalają administratorowi na śledzenie pojawiających się w działaniu serwisu WWW błędów, także tych, które nie są w żaden sposób widoczne (objawowe) bezpośrednio w interfejsie użytkownika końcowego czy nawet panelu administratora.

Dostęp do logów błędów oraz sposób ich gromadzenia i wyświetlania opisaliśmy w osobnym artykule:

Zużycie zasobów serwera

W panelu DirectAdmin możesz łatwo kontrolować zużycie zasobów Twojego serwera, w tym między innymi takie parametry, jak użycie procesora, ilość jednoczesnych operacji odczytu/zapisu danych na koncie, przepustowość danych, ilość procesów PJP i CON oraz wątków działających na koncie jednocześnie.