Do czego służą pola DO, DW i UDW?

Do czego służą pola DO, DW i UDW?

Wysyłanie wiadomości e-mail jest bardzo proste, wystarczy zalogować się do konta e-mail, wprowadzić adres e-mail adresata, dodać temat i treść, a następnie wysłać wiadomość. Jeśli chcesz, możesz wysłać ją do wielu adresatów. Co zrobić, kiedy nie chcemy adresować wiadomości do wszystkich, ale powinni oni wiedzieć o jej wysłaniu? Wysłać każdemu z osobna, czy skorzystać z dedykowanych pól do wysyłki e-maili tzw. do wiadomości lub do ukrytych odbiorców? Dowiedz się, do czego służą pola DO, DW i UDW w poczcie e-mail. 

DO, DW i UDW - informacje podstawowe

E-maile nie tylko składają się z samej wiadomości, ale mają również nagłówek. Zawiera nadawcę, odbiorcę i temat. Jeśli e-mail trafia do kilku odbiorców, możesz wybrać, czy powinni otrzymać ten e-mail w CC czy BCC, co w programach pocztowych obsługiwanych w języku polskim, zidentyfikujesz jako DW i UDW. Co oznaczają te skróty? DW, czyli CC oznacza angielskie słowo „Carbon Copy”, UDW czyli  BCC, to skrót od „Blind Carbon Copy”.

W obu przypadkach określeni odbiorcy otrzymają kopię wysłanej przez Ciebie wiadomości e-mail. Jest jednak jedna zasadnicza różnica. Jeśli ustawisz odbiorcę w „DW”, inni odbiorcy wiadomości e-mail mogą zobaczyć, że wysłałeś kopię wiadomości e-mail do innej osoby i będą mogli użyć opcji "odpowiedz" do wszystkich adresatów. Możesz nawet zobaczyć, na jaki adres e-mail trafiła kopia.

Z drugiej strony, jeśli ustawisz odbiorcę w “UDW”, pozostali odbiorcy wiadomości e-mail nie będą wiedzieć, że wysłałeś kopię wiadomości e-mail do innych odbiorców.

DW -  do wiadomości

DW oznacza “do wiadomości”. Oznacza to, że informacje mają charakter grupowy. Lista dystrybucyjna jest widoczna dla wszystkich odbiorców. Celem tego jest, aby każdy wiedział, kto również otrzymał informacje.

Sprawdź swoją listę mailingową, aby upewnić się, że wszyscy są naprawdę zainteresowani informacjami, które chcesz wysłać. W ten sposób nie zasypujesz odbiorców niepotrzebnymi e-mailami. 

Pole odbiorcze DW jest zwykle używane do informowania o procesach. Na przykład możesz użyć pola DW, aby poinformować przełożonych lub współpracowników o stanie negocjacji lub umów z klientami lub dostawcami. Odbiorcy będą wiedzieli, kto otrzymał te informacje.

UDW - ukryte do wiadomości

Jeśli chcesz wysłać wiadomość e-mail do kilku nieznających się odbiorców, zdecydowanie powinieneś użyć pola UDW. UDW czyli z angielskiego BCC, oznacza „ślepą kopię”. Nazwa mówi wszystko: odbiorcy w tym polu nie są widoczni dla innych odbiorców, ani sami nie widzą innych adresów. Tylko pole DO jest widoczne dla wszystkich uczestników.

Ta procedura powinna być zawsze stosowana, jeśli odbiorcy się nie znają i/lub nie powinni wiedzieć, kto jeszcze otrzymał wiadomość e-mail. A może chcesz, aby Twoi odbiorcy wiedzieli o sobie nawzajem? Wtedy skorzystaj ponownie z pola DW. 

Pole UDW jest używane m.in. w klasycznym marketingu do wysyłania biuletynów lub zaproszeń grupowych. Nie każdy chce, aby jego adres e-mail był widoczny dla nieznajomych. W ten sposób zachowana jest prywatność i ochrona danych.

Kiedy używać DO, DW i UDW?

Dodaj adresatów w polu DO i DW, jeśli chcesz oddzielić głównych adresatów od tych, którzy są jedynie informowani o tej korespondencji. DW nie ma żadnego technicznego mechanizmy działania, w netykiecie przyjęło się, że po prostu jest to mniej ważny adresat, który ma wiedzieć o korespondencji, ale nie jest jej głównym odbiorcą. 

Adresaci z pól DO, DW widzą wzajemnie swoje adresy i wiedzą o sobie. 

Dodaj adresatów w polu UDW, jeśli chcesz ich ukryć. Masz dwie opcje, możesz nadal używać pola DO i DW, oraz UDW, ale wtedy adresaci z pól DO i DW nie będą wiedzieli o ukrytych odbiorcach. Z kolei ukryci odbiorcy będą wiedzieli o wszystkich adresatach z pola DO i DW.

Pole UDW działa samodzielnie. Możesz więc pominąć używanie pola DO i DW i od razu wprowadzić adresatów w polu UDW. Ważne jest to, że adresaci po wprowadzeniu w polu UDW, nie wiedzą także o sobie wzajemnie.